Spis treści:
Wprowadzenie
1. Dokumentacja opiekuna medycznego
2. Przepisy prawa dotyczące dokumentacji
3. Prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji
4. Segregowanie zużytego sprzętu, przyborów,
materiałów i środków – prowadzenie dokumentacji
Bibliografia
Wprowadzenie
Prowadzenie e-dokumentacji będzie obowiązkowe
od 1 sierpnia 2014 r.
System informatyczny do zarządzania elektroniczną
dokumentacją musi:
·
zapewniać
zabezpieczenie przed jej utratą lub uszkodzeniem,
·
tworzyć
kopie zapasowe, które w razie awarii elementu infrastruktury zapewnią możliwość
odzyskania utraconych danych,
·
zapewniać
kontrolę dostępu,
·
zawierać
moduł zarządzania uprawnieniami użytkowników.
1.
Dokumentacja
opiekuna medycznego
Dokumentacja medyczna dzieli się na:
·
indywidualną – dotyczy ona konkretnego pacjenta
korzystającego z usług medycznych wykonywanych przez dany szpital czy
przychodnię,
·
zbiorczą – odnosi się ona do ogółu chorych korzystających
ze świadczeń zdrowotnych w placówce medycznej lub określonych grup pacjentów;
należą do niej księgi, rejestry, formularze itp.
Dokumentacja medyczna indywidualna dzieli się również na
dwie grupy:
·
wewnętrzną – przeznaczoną na potrzeby zakładu; są
to w szczególności historia zdrowia i choroby, w których dokonuje się wpisów o
wydaniu pacjentowi niezbędnych dokumentów, np. w trakcie jego wypisywania ze
szpitala, lub załącza jej kopie;
·
zewnętrzną – skierowaną do pacjenta; znajdują się w
niej: skierowanie do szpitala, na badania diagnostyczne i konsultacje,
zaświadczenia, orzeczenia, opinie lekarskie oraz karta informacyjna dotycząca
przebiegu leczenia szpitalnego; dokumentacja musi być prowadzona w sposób
czytelny oraz w porządku chronologicznym; pod każdym wpisem musi być podpis
osoby sporządzającej jakiekolwiek adnotacje w dokumentacji dotyczącej pacjenta;
nie mogą one być usunięte, a jeżeli został popełniony błąd, należy go skreślić
i opatrzyć datą skreślenia i podpisem osoby dokonującej korekty wpisu.
Dokumentacja prowadzona przez opiekuna medycznego dotyczy
następujących obszarów:
·
diagnozy
potrzeb i problemów podopiecznego,
·
analizy
zebranych danych i ustalenie działań opiekuńczo-pielęgnacyjnych,
·
realizacji
działań podjętych przy podopiecznym (przyjmowanie i realizacja zleceń –
lekarza, pielęgniarki), dokumentowanie wykonania),
·
ocena
wykonywanej pracy.
Przykładowa
dokumentacja opiekuna medycznego
Plan działania
1.
Wykaz problemów higienicznych i opiekuńczych chorego:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.
Wykaz zaplanowanych czynności niezbędnych do wykonania
zadania:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3.
Wykaz przyborów i sprzętu potrzebnego do wykonania
zadania:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Karta obserwacji i indywidualnej pielęgnacji chorego
Placówka/oddział
|
Data rozpoczęcia
|
…………………………………..
|
…………………………………
|
Imię i nazwisko podopiecznego/pacjenta
|
Nr historii choroby
|
…………………………………..
|
…………………………………..
|
Pesel
|
|
…………………………………..
|
|
Data
|
Data
|
||
Zabiegi
pielęgnacyjne
|
Godzina
|
Zabiegi
pielęgnacyjne
|
Godzina
|
Toaleta całego ciała
|
|
|
|
Oklepywanie
|
|
|
|
Karmienie
|
|
|
|
Zmiana pozycji
|
|
|
|
Gimnastyka oddechowa
|
|
|
|
Podanie basenu/kaczki
|
|
|
|
Zmiana pieluchomajtek
|
|
|
|
Karmienie
|
|
|
|
Słanie łóżka
|
|
|
|
Zmiana bielizny
osobistej
|
|
|
|
Całkowita zmiana
bielizny pościelowej
|
|
|
|
Wykonanie okładu
|
|
|
|
Rejestracja
odleżyn
|
|||
Klasyfikacja odleżyn
Stadium 0 – brak
odleżyn – zdrowa skóra
Stadium I –
zaczerwienienie lub zblednięcie skóry
Stadium II – odleżyna
nieprzekraczająca grubości skóry
Stadium III – odleżyna
drążąca w głąb tkanki podskórnej
Stadium IV – odleżyna
głęboko drążąca do mięśni, powięzi i stawów, niebezpieczeństwo posocznicy
|
Karta czynności higieniczno-pielęgnacyjnych
Imię i
nazwisko
|
Pesel
|
…………………………………..
|
………………………………….
|
Czynności
higieniczno-pielęgnacyjne
|
Data:
|
Data:
|
Data:
|
|||||||
R
|
P
|
W
|
R
|
P
|
W
|
R
|
P
|
W
|
||
Toaleta ciała
częściowa
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toaleta ciała
całkowita
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zmiana bielizny
pościelowej całkowita
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zmiana bielizny
poście-lowej częściowa
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zmiana bielizny
osobistej
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ścielenie łóżka
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Okład ciepły
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Okład zimny
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Karmienie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
„+” – czynność
wykonana
|
„P” – w południe
|
|||||||||
„–” – czynność
niewykonana
|
„W” – wieczorem
|
|||||||||
„R” – rano
|
|
|||||||||
Źródło:
http://moipip.org.pl/kolegium/files/historia_zdrowia_i_choroby.pdf
Potrzebne druki można znaleźć na stronach:
2. Przepisy prawa dotyczące dokumentacji
Podstawa
prawna
·
Ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o
zakładach opieki zdrowotnej
(Dz.U. nr 91, poz. 408 z późn. zm.).
·
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 10
sierpnia 2001 r. w sprawie rodzajów dokumentacji medycznej w zakładach opieki
zdrowotnej, sposobu jej prowadzenia oraz szczegółowych warunków jej
udostępniania (Dz.U. nr
88, poz. 966, z późn. zm).
·
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21
grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz
sposobu jej przetwarzania
Na podstawie art. 30 ust. 1 Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw
Pacjenta (Dz.U. z 2009 r.,
nr 52, poz. 417 i nr 76, poz. 641 oraz z 2010 r. nr 96, poz. 620) zarządza się,
co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1
Dokumentacja
medyczna, zwana dalej „dokumentacją”, jest prowadzona w postaci elektronicznej
lub w postaci papierowej.
§ 2
1.
Dokumentację
stanowi:
1)
dokumentacja
indywidualna – odnosząca się do poszczególnych pacjentów korzystających ze
świadczeń zdrowotnych;
2)
dokumentacja
zbiorcza – odnosząca się do ogółu pacjentów lub określonych grup pacjentów
korzystających ze świadczeń zdrowotnych.
2.
Dokumentacja
indywidualna obejmuje:
1)
dokumentację
indywidualną wewnętrzną – przeznaczoną na potrzeby podmiotu udzielającego
świadczeń zdrowotnych, zwanego dalej „podmiotem";
2)
dokumentację
indywidualną zewnętrzną – przeznaczoną na potrzeby pacjenta korzystającego ze
świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot.
3.
Dokumentację
indywidualną wewnętrzną stanowią w szczególności:
1)
historia
zdrowia i choroby;
2)
historia
choroby;
3)
karta
noworodka;
4)
karta
indywidualnej opieki pielęgniarskiej;
5)
karta
indywidualnej opieki prowadzonej przez położną;
6)
karta
wizyty patronażowej;
7)
karta
wywiadu środowiskowo-rodzinnego.
4.
Dokumentację
indywidualną zewnętrzną stanowią w szczególności:
1)
skierowanie
do szpitala lub innego podmiotu;
2)
skierowanie
na badanie diagnostyczne lub konsultację;
3)
zaświadczenie,
orzeczenie, opinia lekarska;
4)
karta
przebiegu ciąży;
5)
karta
informacyjna z leczenia szpitalnego.
5.
W
dokumentacji indywidualnej wewnętrznej dokonuje się wpisu o wydaniu
dokumentacji indywidualnej zewnętrznej lub załącza jej kopie.
§ 4
1.
Wpisu w
dokumentacji dokonuje się niezwłocznie po udzieleniu świadczenia zdrowotnego, w
sposób czytelny i w porządku chronologicznym.
2.
Każdy wpis
w dokumentacji opatruje się oznaczeniem osoby dokonującej wpisu, zgodnie z § 10
ust. 1 pkt 3.
3.
Wpis
dokonany w dokumentacji nie może być z niej usunięty, a jeżeli został dokonany
błędnie, zamieszcza się przy nim adnotację o przyczynie błędu oraz datę i
oznaczenie osoby dokonującej adnotacji, zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 3.
§ 5
Strony w
dokumentacji prowadzonej w postaci papierowej są numerowane i stanowią
chronologicznie uporządkowaną całość. W przypadku sporządzania wydruku z dokumentacji
prowadzonej w postaci elektronicznej, strony wydruku są numerowane.
§ 6
1.
Każdą
stronę dokumentacji indywidualnej prowadzonej w postaci papierowej oznacza się
co najmniej imieniem i nazwiskiem pacjenta. W przypadku sporządzania wydruku z
dokumentacji indywidualnej prowadzonej w postaci elektronicznej, każdą stronę
wydruku oznacza się co najmniej imieniem i nazwiskiem pacjenta.
2.
Jeżeli nie
jest możliwe ustalenie tożsamości pacjenta, w dokumentacji dokonuje się oznaczenia
„NN", z podaniem przyczyny i okoliczności uniemożliwiających ustalenie
tożsamości.
3.
Do
dokumentacji indywidualnej wewnętrznej włącza się kopie przedstawionej przez pacjenta
dokumentacji lub odnotowuje się zawarte w niej informacje istotne dla procesu
diagnostycznego, leczniczego lub pielęgnacyjnego.
4.
Dokument
włączony do dokumentacji indywidualnej wewnętrznej nie może być z niej
usunięty.
§ 7
1.
Nazwa i
numer statystyczny rozpoznania choroby, problemu zdrowotnego lub urazu są
wpisywane w dokumentacji według Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób
i Problemów Zdrowotnych Rewizja Dziesiąta.
2.
Numer
statystyczny, o którym mowa w ust. 1, składa się z pięciu znaków, przy czym po
trzech pierwszych znakach czwarty znak stanowi znak kropki. W przypadku gdy
rozpoznanie posiada trzyznakowe rozwinięcie należy podać trzy znaki.
§ 8
W dokumentacji indywidualnej wewnętrznej zamieszcza się lub
dołącza do niej:
1.
oświadczenie
pacjenta o upoważnieniu osoby bliskiej do uzyskiwania informacji o jego stanie
zdrowia i udzielonych świadczeniach zdrowotnych, ze wskazaniem imienia i nazwiska
osoby upoważnionej oraz danych umożliwiających kontakt z tą osobą, albo
oświadczenie o braku takiego upoważnienia;
2.
oświadczenie
pacjenta o upoważnieniu osoby bliskiej do uzyskiwania dokumentacji, ze
wskazaniem imienia i nazwiska osoby upoważnionej, albo oświadczenie o braku
takiego upoważnienia;
3.
oświadczenie
pacjenta o wyrażeniu zgody albo zezwolenie sądu opiekuńczego na przeprowadzenie
badania lub udzielenie innego świadczenia zdrowotnego, na zasadach określonych
w rozdziale 5 ustawy.
§ 9
1.
Osoba
kierująca na badanie lub konsultację przekazuje podmiotowi, do którego kieruje
pacjenta, wraz ze skierowaniem, informacje z dokumentacji indywidualnej
wewnętrznej pacjenta niezbędne do przeprowadzenia tego badania lub konsultacji.
2.
Skierowanie,
o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
oznaczenie
podmiotu wystawiającego skierowanie, zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 1;
2)
oznaczenie
pacjenta, zgodnie z art. 25 pkt 1 ustawy;
3)
oznaczenie
rodzaju podmiotu, do którego kieruje się pacjenta na badanie lub konsultację;
4)
inne
informacje lub dane, w szczególności rozpoznanie ustalone przez lekarza kierującego
lub wyniki badań diagnostycznych, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia
badania lub konsultacji;
5)
datę
wystawienia skierowania;
6)
oznaczenie
osoby kierującej na badanie lub konsultację, zgodnie z § 10 ust. 1 pkt.
3.
Podmiot
przeprowadzający badanie lub konsultację przekazuje podmiotowi, który wystawił
skierowanie, wyniki tych badań lub konsultacji.
§ 10
1.
Dokumentacja
indywidualna, jeżeli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej, zawiera:
1)
oznaczenie
podmiotu:
a)
nazwę
podmiotu,
b)
adres
podmiotu, wraz z numerem telefonu,
c)
kod
identyfikacyjny, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust.
5 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z
2007 r. Nr 14, poz. 89, z późn. zm. 2), zwany dalej „kodem resortowym”, stanowiący
I część systemu resortowych kodów identyfikacyjnych - w przypadku zakładu
opieki zdrowotnej,
d)
nazwę
jednostki organizacyjnej oraz jej kod resortowy stanowiący V część systemu
resortowych kodów identyfikacyjnych – w przypadku zakładu opieki zdrowotnej,
e)
nazwę
komórki organizacyjnej, w której udzielono świadczeń zdrowotnych, oraz jej kod
resortowy – w przypadku zakładu opieki zdrowotnej,
f)
numer wpisu
do rejestru prowadzonego przez okręgową izbę lekarską – w przypadku
indywidualnej praktyki lekarskiej, indywidualnej specjalistycznej praktyki
lekarskiej i grupowej praktyki lekarskiej,
g)
numer wpisu
do rejestru prowadzonego przez okręgową izbę pielęgniarek i położnych – w
przypadku indywidualnej praktyki pielęgniarek, położnych, indywidualnej
specjalistycznej praktyki pielęgniarek, położnych i grupowej praktyki pielęgniarek,
położnych;
2)
oznaczenie
pacjenta, zgodnie z art. 25 pkt 1 ustawy, w przypadku dziecka do 1 roku życia –
także numer PESEL matki dziecka, a w razie braku numeru PESEL – serię i numer
dokumentu potwierdzającego tożsamość;
3)
oznaczenie
osoby udzielającej świadczeń zdrowotnych oraz kierującej na badanie,
konsultację lub leczenie:
a)
nazwisko i
imię,
b)
tytuł
zawodowy,
c)
uzyskane specjalizacje,
d)
numer prawa
wykonywania zawodu – w przypadku lekarza, pielęgniarki i położnej,
e)
podpis;
4)
datę
dokonania wpisu;
5)
informacje
dotyczące stanu zdrowia i choroby oraz procesu diagnostycznego, leczniczego,
pielęgnacyjnego lub rehabilitacji, w szczególności:
a)
opis
udzielonych świadczeń zdrowotnych,
b)
rozpoznanie
choroby, problemu zdrowotnego, urazu lub rozpoznanie ciąży,
c)
zalecenia,
d)
informacje
o wydanych orzeczeniach, opiniach lub zaświadczeniach lekarskich,
e)
informacje
o produktach leczniczych, wraz z dawkowaniem, lub wyrobach medycznych
zapisanych pacjentowi na receptach;
6)
inne
informacje wynikające z odrębnych przepisów.
2.
W przypadku
dokumentacji prowadzonej w postaci elektronicznej oznaczenie osoby udzielającej
świadczeń zdrowotnych zawiera dane, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. a–d,
oraz może zawierać podpis elektroniczny.
§ 11
Dokumentacja zbiorcza, jeżeli przepisy rozporządzenia nie
stanowią inaczej, zawiera oznaczenie podmiotu, zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 1,
numer kolejny wpisu, imię i nazwisko oraz numer PESEL pacjenta – jeżeli został
nadany, w przypadku noworodka – numer PESEL matki, a w przypadku braku numeru
PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, oznaczenie osoby
udzielającej świadczeń zdrowotnych, zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 3 lit. a–d, datę
dokonania wpisu oraz, jeżeli to wynika z przeznaczenia dokumentacji, istotne
informacje dotyczące udzielonych świadczeń zdrowotnych.
Rozdział 2
Dokumentacja w zakładzie opieki zdrowotnej
§ 12
Szpital sporządza i prowadzi:
1)
dokumentację
indywidualną wewnętrzną w formie historii choroby lub karty noworodka;
2)
dokumentację
zbiorczą wewnętrzną w formie:
a)
księgi
głównej przyjęć i wypisów,
b)
księgi
odmów przyjęć i porad ambulatoryjnych udzielanych w izbie przyjęć,
c)
listy
oczekujących na udzielenie świadczenia zdrowotnego,
d)
księgi
chorych oddziału,
e)
księgi
raportów lekarskich,
f)
księgi
raportów pielęgniarskich,
g)
księgi
zabiegów.
§ 13
1.
Historię
choroby zakłada się niezwłocznie po przyjęciu pacjenta do szpitala.
2.
W przypadku
gdy leczenie pacjenta wymaga wielokrotnego udzielania tego samego świadczenia
zdrowotnego w tej samej komórce organizacyjnej szpitala, dopuszcza się dokonywanie
kolejnych wpisów w historii choroby założonej przy przyjęciu pacjenta po raz
pierwszy.
§ 14
Historia choroby zawiera pogrupowane informacje dotyczące:
1)
przyjęcia
pacjenta do szpitala;
2)
przebiegu
hospitalizacji;
3)
wypisania
pacjenta ze szpitala.
§ 15
1.
Do historii
choroby dołącza się dokumenty dodatkowe, w szczególności:
1)
kartę
indywidualnej opieki pielęgniarskiej;
2)
kartę
indywidualnej opieki prowadzonej przez położną;
3)
kartę
obserwacji lub kartę obserwacji przebiegu porodu;
4)
kartę
gorączkową;
5)
kartę
zleceń lekarskich;
6)
kartę
przebiegu znieczulenia, jeżeli było wykonane w związku z udzielonymi świadczeniami
zdrowotnymi;
7)
kartę
zabiegów fizjoterapeutycznych, jeżeli były wykonane;
8)
kartę
medycznych czynności ratunkowych, w przypadku, o którym mowa w § 52 ust. 2;
9)
kartę informacyjną z leczenia szpitalnego,
dołączaną po wypisaniu pacjenta ze szpitala;
10)
wyniki badań diagnostycznych, jeżeli nie
zostały wpisane w historii choroby;
11)
wyniki konsultacji, jeżeli nie zostały
wpisane w historii choroby;
12)
protokół operacyjny, jeżeli była wykonana
operacja.
2.
Każdy z
dokumentów dodatkowych, o których mowa w ust. 1, zawiera co najmniej imię i
nazwisko pacjenta.
3.
Do historii
choroby dołącza się oświadczenia pacjenta, o których mowa w § 8, jeżeli nie
zostały zamieszczone w historii choroby.
4.
Do historii
choroby dołącza się na czas pobytu pacjenta w szpitalu:
1)
dokumentację
indywidualną zewnętrzną udostępnioną przez pacjenta, w szczególności kartę
przebiegu ciąży, karty informacyjne z leczenia szpitalnego, zaświadczenia, orzeczenia,
opinie lekarskie, jeżeli są istotne dla procesu diagnostycznego, leczniczego
lub pielęgnacyjnego;
2)
dokumentację
indywidualną pacjenta prowadzoną przez inne komórki organizacyjne szpitala i
dokumentację archiwalną szpitala dotyczącą poprzednich hospitalizacji pacjenta;
3)
wyniki
wcześniejszych badań diagnostycznych, udostępnione przez pacjenta, o ile są
istotne dla procesu diagnostycznego lub leczniczego.
5.
Oryginały
dokumentów, o których mowa w ust. 4 pkt 1 i 3, zwraca się za pokwitowaniem
pacjentowi przy wypisie, sporządzając ich kopie, które pozostawia się w
dokumentacji wewnętrznej szpitala.
§ 19
Historia choroby, w części dotyczącej wypisania pacjenta ze
szpitala, zawiera:
1)
rozpoznanie
kliniczne składające się z określenia choroby zasadniczej, będącej główną
przyczyną hospitalizacji, chorób współistniejących i powikłań;
2)
numery
statystyczne chorób zasadniczych i chorób współistniejących, ustalone według
Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych Rewizja
Dziesiąta;
3)
opis
zastosowanego leczenia, wykonanych badań diagnostycznych i zabiegów oraz
operacji, z podaniem numeru statystycznego procedury medycznej, ustalonego
według Międzynarodowej Klasyfikacji Procedur Medycznych Rewizja Dziewiąta;
4)
epikryzę;
5)
adnotację o
przyczynie i okolicznościach wypisania ze szpitala, o których mowa w art. 22
ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej;
6)
datę
wypisu.
§ 20
Historia choroby, w części dotyczącej wypisania pacjenta ze
szpitala w przypadku zgonu pacjenta, poza informacjami wymienionymi w § 19 ust.
1 pkt 1–4, zawiera:
1)
datę zgonu
pacjenta, ze wskazaniem roku, miesiąca, dnia oraz godziny i minuty w systemie
24-godzinnym;
2)
opis słowny
stanów chorobowych prowadzących do zgonu wraz z odstępami czasu pomiędzy ich
wystąpieniem:
a)
przyczynę
wyjściową albo przyczynę zewnętrzną urazu lub zatrucia,
b)
przyczynę
wtórną,
c)
przyczynę
bezpośrednią;
3)
protokół
komisji stwierdzającej śmierć mózgową, jeżeli taka miała miejsce;
4)
adnotację o
wykonaniu lub niewykonaniu sekcji zwłok wraz z uzasadnieniem podjętej decyzji;
5)
adnotację o
pobraniu ze zwłok komórek, tkanek lub narządów.
§ 80
Dokumentacja może być prowadzona w postaci elektronicznej
pod warunkiem prowadzenia jej w systemie teleinformatycznym zapewniającym:
1)
zabezpieczenie
dokumentacji przed uszkodzeniem lub utratą;
2)
zachowanie
integralności i wiarygodności dokumentacji;
3)
stały
dostęp do dokumentacji dla osób uprawnionych oraz zabezpieczenie przed dostępem
osób nieuprawnionych;
4)
identyfikację
osoby udzielającej świadczeń zdrowotnych i rejestrowanych przez nią zmian, w szczególności
dla odpowiednich rodzajów dokumentacji przyporządkowanie cech informacyjnych,
zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 3 lit a–d;
5)
udostępnienie,
w tym przez eksport w postaci elektronicznej dokumentacji albo części
dokumentacji będącej formą dokumentacji określonej w rozporządzeniu, w formacie
XML i PDF;
6)
eksport
całości danych w formacie XML, w sposób zapewniający możliwość odtworzenia tej
dokumentacji w innym systemie teleinformatycznym;
7)
wydrukowanie
dokumentacji w formach określonych w rozporządzeniu.
§ 81
1.
W przypadku
gdy do dokumentacji prowadzonej w postaci elektronicznej ma być dołączona
dokumentacja utworzona w innej postaci, w tym zdjęcia radiologiczne lub dokumentacja
utworzona w postaci papierowej, osoba upoważniona przez podmiot wykonuje
odwzorowanie cyfrowe tej dokumentacji i umieszcza je w systemie informatycznym
w sposób zapewniający czytelność, dostęp i spójność dokumentacji.
2.
W przypadku
wykonania odwzorowania cyfrowego, o którym mowa w ust. 1, dokumentacja jest
wydawana na życzenie pacjenta albo niszczona w sposób uniemożliwiający
identyfikację pacjenta.
§ 82
Utrwalenie dokumentacji prowadzonej w postaci elektronicznej
polega na zastosowaniu odpowiednich do ilości danych i zastosowanej technologii
rozwiązań technicznych zapewniających przechowywanie, używalność i wiarygodność
dokumentacji znajdującej się w systemie informatycznym co najmniej do upływu
okresu przechowywania dokumentacji.
§ 83
1.
Udostępnianie
dokumentacji prowadzonej w postaci elektronicznej następuje przez:
1)
przekazanie
informatycznego nośnika danych z zapisaną dokumentacją;
2)
dokonanie
elektronicznej transmisji dokumentacji;
3)
przekazanie
papierowych wydruków – na żądanie uprawnionych podmiotów lub organów.
2.
Dokumentację
prowadzoną w postaci elektronicznej udostępnia się z zachowaniem jej
integralności oraz ochrony danych osobowych.
3.
W przypadku
gdy dokumentacja prowadzona w postaci elektronicznej jest udostępniana w
postaci papierowych wydruków, osoba upoważniona przez podmiot potwierdza ich
zgodność z dokumentacją w postaci elektronicznej i opatruje swoim oznaczeniem,
zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 3. Dokumentacja wydrukowana powinna umożliwiać
identyfikację osoby udzielającej świadczeń zdrowotnych, zgodnie z § 10 ust. 2.
4.
Do
udostępniania dokumentacji w trybie określonym w § 75 ust. 2 i § 77 stosuje się
odpowiednio przepisy ust. 1–3.
§ 84
W przypadku przeniesienia dokumentacji do innego systemu
teleinformatycznego, do przeniesionej dokumentacji przyporządkowuje się datę
przeniesienia oraz informację, z jakiego systemu została przeniesiona.
§ 85
1.
Dokumentację
prowadzoną w postaci elektronicznej sporządza się z uwzględnieniem postanowień
Polskich Norm, których przedmiotem są zasady gromadzenia i wymiany informacji w
ochronie zdrowia, przenoszących normy europejskie lub normy innych państw
członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego przenoszące te normy.
2.
W przypadku
braku Polskich Norm przenoszących normy europejskie lub normy innych państw
członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego przenoszące te normy
uwzględnia się:
1)
normy
międzynarodowe;
2)
Polskie
Normy;
3)
europejskie
normy tymczasowe.
§ 86
1.
Dokumentację
prowadzoną w postaci elektronicznej uważa się za zabezpieczoną, jeżeli w sposób
ciągły są spełnione łącznie następujące warunki:
1)
jest
zapewniona jej dostępność wyłącznie dla osób uprawnionych;
2)
jest
chroniona przed przypadkowym lub nieuprawnionym zniszczeniem;
3)
są
zastosowane metody i środki ochrony dokumentacji, których skuteczność w czasie
ich zastosowania jest powszechnie uznawana.
2.
Zabezpieczenie
dokumentacji prowadzonej w postaci elektronicznej wymaga w szczególności:
1)
systematycznego
dokonywania analizy zagrożeń;
2)
opracowania
i stosowania procedur zabezpieczania dokumentacji i systemów ich przetwarzania,
w tym procedur dostępu oraz przechowywania;
3)
stosowania
środków bezpieczeństwa adekwatnych do zagrożeń;
4)
bieżącego
kontrolowania funkcjonowania wszystkich organizacyjnych i
techniczno-informatycznych sposobów zabezpieczenia, a także okresowego
dokonywania oceny skuteczności tych sposobów;
5)
przygotowania
i realizacji planów przechowywania dokumentacji w długim czasie, w tym jej
przenoszenia na nowe informatyczne nośniki danych i do nowych formatów danych,
jeżeli tego wymaga zapewnienie ciągłości dostępu do dokumentacji.
3.
Ochronę
informacji prawnie chronionych zawartych w dokumentacji prowadzonej w postaci
elektronicznej realizuje się z odpowiednim stosowaniem zasad określonych w odrębnych
przepisach.
Rozdział 9
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 87
Dopuszcza się prowadzenie dokumentacji w sposób określony w
przepisach dotychczasowych przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy od dnia wejścia
w życie rozporządzenia.
§ 88
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.
3. Prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji
Prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji wynika z ustawy
(Dz.U. z 2009 r. Nr 52, poz. 417 i Nr 76, poz. 641 oraz Dz.U. z 2010 r. Nr 96,
poz. 620).
Przechowywanie
dokumentacji medycznej
Dokumentacja medyczna jest przechowywana przez okres 20 lat,
licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu, z
wyjątkiem:
·
dokumentacji
medycznej w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia ciała lub zatrucia,
która jest przechowywana przez okres 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego,
w którym nastąpił zgon,
·
zdjęć
rentgenowskich przechowywanych poza dokumentacją medyczną pacjenta, które są
przechowywane przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym
wykonano zdjęcie,
·
skierowań
na badania lub zleceń lekarza, które są przechowywane przez okres 5 lat, licząc
od końca roku kalendarzowego, w którym zrealizowano świadczenie będące
przedmiotem skierowania lub zlecenia,
·
dokumentacji
medycznej dotyczącej dzieci do ukończenia 2 roku życia, która jest
przechowywania przez okres 22 lat.
Miejsce
przechowywania dokumentacji medycznej
·
Dokumentacja
medyczna pacjenta, który był pacjentem szpitala w bieżącym roku – Dział
Statystyki i Dokumentacji Medycznej.
·
Dokumentacja
medyczna pacjenta, który był pacjentem szpitala w latach poprzednich – Archiwum
Szpitala.
·
Dokumentacja
medyczna pacjenta, który był pacjentem Poradni Przyszpitalnych (bez względu na
termin udzielania porady).
Wzór wniosku – podania o udostępnienie dokumentacji
medycznej można znaleźć na bieżącej stronie internetowej szpitala, np.:
4. Segregowanie zużytego sprzętu, przyborów,
materiałów i środków – prowadzenie dokumentacji
Na podstawie art. 7 ust. 4 Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. z 2007 r. nr
39, poz. 251, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1
1.
Rozporządzenie
dotyczy odpadów medycznych:
2.
Rozporządzenie
określa szczegółowy sposób postępowania z odpadami medycznymi, w tym:
1)
postępowanie
z odpadami medycznymi powstałymi w wyniku udzielania świadczeń zdrowotnych w
miejscu wezwania;
2)
zasady
zbierania i czasowego magazynowania odpadów medycznych przed poddaniem odpadów
procesowi unieszkodliwiania, a w przypadku braku takich możliwości – przed ich
przetransportowaniem do miejsca unieszkodliwiania;
3)
warunki
transportu wewnętrznego odpadów medycznych w obiektach, w których udziela się
świadczeń zdrowotnych lub prowadzi badania i doświadczenia naukowe w zakresie
medycyny, zwanego dalej „transportem wewnętrznym odpadów medycznych”.
§ 2
1.
Odpady
medyczne, z zastrzeżeniem ust. 2, zbiera się w miejscach ich powstawania,
uwzględniając ich właściwości, sposób ich unieszkodliwiania lub odzysku.
2.
Odpady
medyczne powstałe w wyniku udzielania świadczeń zdrowotnych w miejscu wezwania
powinny zostać usunięte przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych i z zachowaniem
odpowiednich środków ostrożności bezzwłocznie przekazane do pomieszczenia lub
urządzenia do magazynowania odpadów medycznych, o którym mowa w § 5.
§ 3
1.
Odpady
medyczne, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem odpadów o ostrych
końcach i krawędziach, zbiera się do worków jednorazowego użycia z folii
polietylenowej, koloru czerwonego, nieprzezroczystych, wytrzymałych, odpornych
na działanie wilgoci i środków chemicznych, z możliwością jednokrotnego
zamknięcia.
2.
Odpady
medyczne, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, z wyjątkiem odpadów o ostrych
końcach i krawędziach, zbiera się do worków jednorazowego użycia z folii
polietylenowej, koloru żółtego, nieprzezroczystych, wytrzymałych, odpornych na
działanie wilgoci i środków chemicznych, z możliwością jednokrotnego
zamknięcia.
3.
Odpady
medyczne, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem odpadów o ostrych
końcach i krawędziach, zbiera się do worków jednorazowego użycia z materiału
nieprzezroczystego w kolorze innym niż czerwony lub żółty, wytrzymałych,
odpornych na działanie wilgoci i środków chemicznych, albo do pojemników
wielokrotnego użycia.
4.
Worki
jednorazowego użycia umieszcza się na stelażach lub w sztywnych pojemnikach
(jednorazowego lub wielokrotnego użycia) w sposób pozwalający na uniknięcie
zakażenia osób mających kontakt z workiem lub pojemnikiem. Odpady medyczne
poszczególnych rodzajów, określonych w ust. 1–3, należy w miarę możliwości
grupować.
5.
Odpady
medyczne o ostrych końcach i krawędziach zbiera się w pojemnikach jednorazowego
użycia, sztywnych, odpornych na działanie wilgoci, mechanicznie odpornych na
przekłucie bądź przecięcie. Zasady oznaczania kolorami poszczególnych rodzajów
odpadów medycznych stosuje się odpowiednio.
6.
Pojemniki
lub worki należy zapełniać do ⅔ ich objętości w sposób umożliwiający ich
bezpieczne zamknięcie. Niedopuszczalne jest otwieranie raz zamkniętych
pojemników lub worków jednorazowego użycia.
7.
Pojemniki
lub worki powinny być wymieniane tak często, jak pozwalają na to warunki
przechowywania oraz właściwości odpadów medycznych w nich gromadzonych, nie rzadziej
niż co 72 godziny.
8.
W przypadku
uszkodzenia worka lub pojemnika należy go w całości umieścić w innym większym
nieuszkodzonym worku lub pojemniku.
§ 4
Każdy pojemnik i każdy worek z odpadami medycznymi powinien
posiadać widoczne oznakowanie identyfikujące zawierające:
1)
kod odpadów
w nich przechowywanych;
2)
adres
zamieszkania lub siedzibę wytwórcy odpadu;
3)
datę
zamknięcia.
§ 5
1.
Dopuszczalne
jest magazynowanie odpadów medycznych, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i 2, w
odpowiednio przystosowanych do tego celu pomieszczeniach albo stacjonarnych lub
przenośnych urządzeniach chłodniczych, przeznaczonych wyłącznie do magazynowania
odpadów medycznych. Przenośne urządzenie chłodnicze jest przeznaczone do
magazynowania niewielkiej ilości odpadów.
2.
Pomieszczenie
do magazynowania odpadów medycznych powinno:
1)
posiadać
niezależne wejście;
2)
być
zabezpieczone przed dostępem osób nieupoważnionych;
3)
posiadać
ściany i podłogi wykonane z materiałów gładkich, łatwo zmywalnych i
umożliwiających dezynfekcję;
4)
być
zabezpieczone przed dostępem owadów, gryzoni oraz innych zwierząt;
5)
posiadać
drzwi wejściowe bez progu, których szerokość i wysokość powinna gwarantować
swobodny dostęp;
6)
posiadać
wydzielone boksy i miejsca w zależności od rodzajów magazynowanych odpadów
medycznych, zgodne z zasadami ich sortowania w miejscach powstawania;
7)
posiadać
wentylację zapewniającą podciśnienie, z zapewnieniem filtracji odprowadzanego
powietrza. Dopuszcza się zastosowanie wentylacji grawitacyjnej pod warunkiem
magazynowania odpadów w szczelnie zamkniętych pojemnikach lub kontenerach i
oznakowanych w zależności od rodzaju magazynowanych odpadów medycznych.
3.
Stacjonarne
urządzenie chłodnicze do magazynowania odpadów medycznych powinno:
1)
być
zabezpieczone przed dostępem osób nieupoważnionych;
2)
posiadać
ściany i podłogi wykonane z materiałów gładkich, łatwo zmywalnych i
umożliwiających dezynfekcję;
3)
być
zabezpieczone przed dostępem owadów, gryzoni oraz innych zwierząt;
4)
posiadać
drzwi wejściowe bez progu, których szerokość i wysokość powinna gwarantować
swobodny dostęp;
5)
być
wyposażone w termometr wewnętrzny;
6)
posiadać
zamknięcie drzwi wejściowych umożliwiające ich otwarcie od wewnątrz;
7)
posiadać
pomieszczenie izolujące przed wejściem do urządzenia.
4.
Przenośne urządzenie chłodnicze powinno:
1)
posiadać
wnętrze wykonane z materiałów gładkich, łatwo zmywalnych i umożliwiających
dezynfekcję;
2)
być
zabezpieczone przed dostępem owadów, gryzoni oraz innych zwierząt;
3)
być
zabezpieczone przed dostępem osób nieupoważnionych.
5.
W
sąsiedztwie pomieszczenia lub stacjonarnego urządzenia chłodniczego powinna znajdować
się umywalka z ciepłą i zimną wodą, wyposażona w dozowniki z mydłem i środkiem
do dezynfekcji rąk oraz ręczniki jednorazowego użytku.
§ 6
1.
Magazynowanie
odpadów medycznych o kodzie 18 01 02* może odbywać się tylko w temperaturze do
10°C, a czas ich przechowywania nie może przekroczyć 72 godzin.
2.
Magazynowanie
odpadów medycznych o kodach 18 01 03*, 18 01 06*, 18 01 08*, 18 01 10* i
18 01 82* w temperaturze od 10°C do 18°C może odbywać się tak długo, jak pozwalają
na to ich właściwości, jednak nie dłużej niż 72 godziny, natomiast w
temperaturze do 10°C – nie dłużej niż 30 dni.
3.
Odpady medyczne o kodach wymienionych w § 1
ust. 1 pkt 3 mogą być magazynowane tak długo, jak pozwalają na to ich
właściwości, jednak nie dłużej niż 30 dni.
4.
Po każdym
usunięciu odpadów medycznych, o których mowa w ust. 1, pomieszczenie lub
urządzenie powinno być poddane dezynfekcji, a następnie umyte.
§ 7
1.
Transport
wewnętrzny odpadów medycznych z miejsca powstawania do miejsca magazynowania,
unieszkodliwiania lub odbioru odbywa się środkami transportu przeznaczonymi
wyłącznie do tego celu.
2.
Do
transportu wewnętrznego odpadów medycznych, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1,
używa się wózków zamykanych lub wózków przewożących pojemniki zamykane. W
przypadku niewielkich ilości odpadów do transportu wewnętrznego można używać
transportowych pojemników zamykanych.
3.
Transport
wewnętrzny odpadów medycznych wykonuje się w sposób uniemożliwiający
uszkodzenie worka lub pojemnika.
4.
Środki
transportu wewnętrznego odpadów medycznych i pojemniki wielokrotnego użycia
należy zdezynfekować i umyć po każdym użyciu.
5.
Transport
wewnętrzny odpadów medycznych odbywa się w sposób uniemożliwiający narażenie na
bezpośredni kontakt z tymi odpadami.
§ 8
1.
W
obiektach, gdzie udzielane są świadczenia zdrowotne lub prowadzone są badania i
doświadczenia naukowe w zakresie medycyny, należy wyznaczyć miejsce
przeznaczone do dezynfekcji, mycia i przechowywania wewnątrzzakładowych środków
transportu wewnętrznego odpadów medycznych i pojemników wielokrotnego użycia.
2.
Miejsce, o
którym mowa w ust. 1, powinno posiadać:
1)
ściany i
podłogi wykonane z materiałów gładkich, łatwo zmywalnych i umożliwiających
dezynfekcję;
2)
dostęp do
wody bieżącej z możliwością jej odprowadzenia do kanalizacji;
3)
możliwość
swobodnego wjazdu i wyjazdu środka transportu wewnętrznego odpadów medycznych
oraz dostępu pracowników obsługi.
§ 9
1.
Podmioty
udzielające świadczeń zdrowotnych lub prowadzące badania i doświadczenia
naukowe w zakresie medycyny opracują szczegółową procedurę postępowania z odpadami
medycznymi na stanowiskach pracy, gdzie wytwarza się odpady medyczne.
2.
Procedura postępowania z odpadami medycznymi
przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych w miejscu wezwania powinna także
zawierać oznaczenie miejsca magazynowania odpadów medycznych przez te osoby.
§ 10
W ciągu 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia odpady medyczne mogą być gromadzone w workach lub pojemnikach
innego koloru niż określone w § 3.
§ 11
Traci moc rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 sierpnia
2007 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznymi
(Dz.U. Nr 162, poz. 1153).
§ 12
Rozporządzenie
wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Parametry worków
|
||
Kolor folii
|
Grubość folii
|
Pojemność
|
żółty
|
0,035
mm
|
100
litrów
|
niebieski,
zielony, biały
|
0,045
mm
|
80
litrów
|
brązowy
|
0,065
mm
|
80
litrów
|
4. Do stosowania zimna na
małe powierzchnie ciała wykorzystuje się worki z lodem lub wilgotne i zimne
okłady.
5. Przy stosowaniu worków
z lodem należy pamiętać o wypuszczeniu powietrza z worka (zmniejsza
przewodnictwo cieplne), szczelności (korek, uszczelka) oraz owinięciu pokrowcem
lub flanelką pochłaniającymi wilgoć powstającą na zewnętrznej powierzchni
worka w czasie topienia się lodu.
6. Najlepsze wyniki
lecznicze uzyskuje się, stosując worki z lodem przez 30–60 min. z godzinną
przerwą. Innym sposobem stosowania zimna na małej powierzchni są wilgotne,
zimne okłady. Najczęściej stosuje się okłady zimne wysychające i chłodzące.
7. Okład wysychający:
·
Składa
się z dwóch warstw: mokrej i suchej. Warstwa sucha powinna pokrywać całkowicie
warstwę mokrą. Płótno, flanelę, ręcznik itp. zanurza się w zimnej wodzie i po
wyciśnięciu jej nadmiaru przykłada się na leczone miejsce lub okolicę.
Warstwa mokra powinna ściśle przylegać do skóry.
·
Okład
wysycha po 2–3 godz. (u osób gorączkujących szybciej, a u cierpiących na
zaburzenia krążenia obwodowego lub wyniszczonych wolniej), dlatego zmienia
się go indywidualnie, aby ciągle był wilgotny. Zaraz po założeniu okładu
chory zwykle ma uczucie zimna, może występować tzw. „gęsia skórka”, ale już w
kilka minut następuje miejscowy odczyn, polegający na rozszerzeniu naczyń
krwionośnych skóry.
·
Okład
rozgrzewa się i wysycha kosztem ciepła chorego, obniżając temperaturę o ok.
1°C, działa również uspokajająco. Okłady tego typu mają zastosowanie w
stanach zapalnych żołądka, pęcherzyka żółciowego (kamica), wyrostka
robaczkowego itp.
1. Zastosowanie ciepłego
okładu:
·
Stosowany
miejscowo powoduje podwyższenie temperatury tkanek, co daje rozszerzenie
naczyń krwionośnych, zmniejsza lepkość krwi, zwiększa przepływ chłonki.
Wskutek rozszerzania naczyń skóry wzrasta w nich przepływ krwi, podwyższa się
ciśnienie kapilarne (w naczyniach włosowatych), co prowadzi do przenikania
płynu śródnaczyniowego do przestrzeni pozanaczyniowej. Wraz ze zwiększonym
przepływem w obrębie zapalnego ogniska obserwuje się wzmożoną fagocytozę.
·
Działając
na tkanki objęte procesem zapalnym, powoduje osłabienie napięcia mięśniowego,
zmniejsza bierne przekrwienie, powodując zmniejszenie bólu. Najlepszy efekt
miejscowego oddziaływania ciepła dotyczy skóry, a maksymalne nasilenie
następuje w ciągu 20–30 min.
2.
Najczęściej
spotykanymi sposobami stosowania ciepła są okłady pod ceratką, okłady gorące,
termofory, poduszki elektryczne itp.
3. Okład pod ceratką:
·
Składa
się z trzech warstw: warstwy mokrej, ceratki i warstwy suchej. Przed
wykonaniem okładu pod ceratką skórę natłuszcza się wazeliną, aby zapobiec
maceracji. Materiał (watę, gazę, flanelkę) moczy się w wodzie, 2% roztworze
octanu glinu (Altacet), roztworze ichtiolu, naparze rumianku lub w innym
środku leczniczym o temperaturze pokojowej.
·
Dobrze
wyciśnięty materiał przykłada się na skórę tak, aby obejmował całkowicie
miejsce objęte stanem zapalnym. Ceratka powinna pokrywać warstwę mokrą, a
warstwa sucha ceratkę. Ceratka uniemożliwia parowanie i okład taki utrzymuje
wilgotność przez dłuższy czas (należy go zmieniać co 8 godz.).
·
Dłuższe
stosowanie może doprowadzić do maceracji skóry i wówczas należy je przerwać.
Okłady pod ceratką stosuje się np. przy czyrakach, zastrzałach, ropowicach,
przy „jęczmieniu” (gradówce) na powiece, w stanach zapalnych żył po wlewach
kroplowych, w zakrzepowym zapaleniu żył itp.
4.
Okład
chłodzący:
·
Płótno,
flanelę lub ręcznik zanurza się w zimnej wodzie (może być z dodatkiem lodu) i
po wyciśnięciu zakłada się na miejsce leczone. Okład zmienia się co 2–3 min.
przez 0,5–1 godz., a w razie potrzeby powtarza się co 2–3 godz. Na zimny
okład można położyć worek z lodem, przedłużając tym jego działanie.
·
Okłady
tego typu stosuje się np. na miejsca stłuczeń, zaraz po urazie, w ostrych
stanach zapalnych.
5.
Okłady
gorące:
·
Technika
ich stosowania jest podobna do okładów oziębiających. Używa się wówczas
gorącej wody.
·
Stosuje
się je w atakach bólów kolkowych w przebiegu kamicy nerkowej i pęcherzyka
żółciowego, w skurczu naczyń krwionośnych, np. w niektórych postaciach bólu
głowy.
Źródło: opracowanie własne autora
Pamiętaj! Nie oparz chorego/podopiecznego.
Okładów
gorących nie należy stosować w początkowym ostrym okresie zapalenia czy urazu,
a także w chorobach nowotworowych. Ich zastosowanie wymaga uprzedniej oceny
układu krążenia i oddychania.
Do okładów
rozgrzewających należą kataplazmy i okłady parafinowe. W stanach zapalnych żył stosowane
są zawsze okłady rozgrzewające.
Okłady stosuje się przy urazach i stłuczeniach, ponieważ
hamują tworzenie się krwiaków. Po nałożeniu okładu obserwujmy, czy na skórze
nie wystąpiły zmiany, takie jak zaczerwienienie, bladość, wysypka i pęcherze. W
przypadku wystąpienia objawów przerywamy okładanie.
Okłady łagodzą:
1. Ból
brzucha – przy zapaleniu trzustki, zaparciach, zaburzeniach pracy jelit.
Okładów nie należy stosować podczas miesiączki.
2. Stany
zapalne i urazy sportowe.
3. Ból
po ekstrakcji zęba (doskonale sprawdza się lód).
4. Ból
głowy – wilgotny ręcznik uprzednio trzymany w zamrażarce kładziemy na kark.
5. Gorączkę
– zmoczonymi w letniej wodzie ściereczkami owijamy łydki. Wilgotne kompresy
dodatkowo owijamy suchymi ręcznikami, a na nie zakładamy ciepłe skarpety.
Chorego przykrywamy od kolan w górę.
Okład
rozgrzewający możemy stosować w nerwobólach, stanach zapalnych, nieżycie
oskrzeli, kamicy nerkowej, przy urazach i bolesnych miesiączkach. Okłady gorące
mają działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne, rozluźniające, stosowane są w
nerwobólach, w napięciu mięśniowym, w wysiękach, kolce nerkowej i czyrakach.
Kompresy
Kompres zimny
Złożony ręcznik o wymiarach 20 x 20 cm zanurzamy w zimnej
wodzie, wyciskamy i kładziemy
w okolicy serca. Na mokry kompres kładziemy suchy ręcznik i kocyk. Kompres
trzymamy około 15 minut. Taki kompres ma działanie głównie uspokajające. Pomaga
w stanach niepokoju, w stanach, którym towarzyszy mocne bicie serca i przy
nerwicy serca (po konsultacji z kardiologiem). Nie wolno stosować go w dusznicy
bolesnej (http://www.zdrowieiuroda.autogielda.pl/inne/drukuj.php?id=2404%202/3).
Kompres parowy
Zanurzamy w
gorącej wodzie lniany ręcznik, nakładamy na to suchy ręcznik i owijamy tak, aby
przy ciele była sucha warstwa. Kompres ma być na tyle gorący, na ile możemy
wytrzymać ciepło. Na całość nakładamy jeszcze jeden ręcznik i koc. Po zabiegu
odpoczywamy 30 minut. Stosujemy go w stanach skurczowych i bólach.
Bańki
Jak działają
bańki?
Stawianie
baniek (terapia próżniowa) to znana od wieków naturalna metoda lecznicza. Jest
ona idealnym sposobem na leczenie przeróżnych infekcji. Gdy stawiane są bańki,
wytworzone podciśnienie wciąga skórę, co powoduje, że naczynia krwionośne
pękają. Krew, która nagle została usunięta z krwiobiegu, traktowana jest przez
nasz organizm jak ciało obce. Dzięki temu uruchamiane są mechanizmy obronne,
które zwalczają przy okazji zalążki choroby.
Stawianie baniek
tradycyjnych (szklanych):
1.
Skórę przed
zabiegiem należy umyć.
2.
Smarujemy
skórę pleców tłustym kremem, oliwką lub wazeliną.
3.
Jeśli skóra
jest owłosiona, należy ją przed zabiegiem wcześniej ogolić (w przeciwnym
wypadku bańka nie będzie prawidłowo przylegać do skóry).
4.
Aby usunąć
powietrze z bańki, należy posmarować jej wnętrze wacikiem nasączonym w
spirytusie i podpalić. Alternatywą jest wprowadzenie do wnętrza bańki na około
4 sekundy zapalonego wacika (na druciku). Po usunięciu powietrza należy niezwłocznie
przyłożyć bańkę do skóry chorego.
5.
Trzymamy bańkę
w jednej ręce, w drugiej zaś płonący wacik na patyczku.
6.
Wkładamy ogień
do bańki na kilka sekund. Robimy to w odległości paru centymetrów od skóry
chorego, jednak nie za blisko, aby uniknąć poparzenia.
7.
Szybkim ruchem
wyciągamy płonący wacik z wnętrza bańki, jednocześnie przykładając bańkę do
skóry.
8. Osobę chorą przykrywamy wraz z postawionymi
bańkami i pozostawiamy przez około 15 minut. Bańki ściągamy poprzez uciśnięcie
skóry znajdującej się tuż przy jej brzegu.
Zalecenia do
stawiania baniek
1. Bańki
są dobrym sposobem na walkę z astmą, nadciśnieniem tętniczym, dolegliwościami
żołądkowymi, prostatą, czyrakami, hemoroidami, schorzeniami stawów, bólami
mięśniowymi.
2. Bańki
wykazują również skuteczność w walce z wirusowymi infekcjami dróg oddechowych,
takimi jak: katar, przeziębienia, grypa, bóle gardła, zapalenie gardła, zapalenie
krtani, zapalenie oskrzeli, zapalenie migdałków.
3. Pomagają
w walce z bólami głowy i migrenami.
4. W
celu wzmocnienia systemu odpornościowego organizmu.
5. W
celu poprawy krążenia krwi (http://www.tipy.pl/artykul_video_59,jak-stawiac-banki.html).
Sposoby na siniaki i stłuczenia
Rzeczy,
których potrzebujesz: lód, maść z arniki, kompres z roztworem sody, czosnek i
oliwa, lód.
Zimne
temperatury powodują szybszą regenerację tkanki. Do stłuczonego miejsca należy
przyłożyć na nie dłużej niż 10 minut woreczek z lodem lub żelowy kompres.
Okłady należy parokrotnie powtórzyć.
Jeśli nie
mamy pod ręką lodu, należy przyłożyć do obolałego miejsca cokolwiek zimnego.
Może to być zimna butelka lub woreczek z zamrożonymi warzywami.
5. Zapobieganie zakażeniom

Zakażenie wewnątrzpochodne – polega na
gwałtownym rozmnażaniu się drobnoustrojów, które dotychczas żyły w organizmie w
niewielkiej liczbie, ale w pewnym momencie uzyskały sprzyjające warunki do
szybkiego rozwoju (np. zapalenie płuc, nieżyt jelit, katar).
Zakażenie zewnątrzpochodne – polega na
wtargnięciu do organizmu drobnoustrojów z zewnątrz, najczęściej z innego
zakażonego osobnika. Zwykle drobnoustroje te są zjadliwe, silne, odporne,
zdolne do przystosowania się, gdyż takich właściwości nabrały u poprzedniego
gospodarza. Rozmnażając się, wywołują chorobę zakaźną nawet u osób zdrowych, ze
sprawnymi siłami obronnymi.
Zakażenia bezobjawowe – mimo obecności i
rozmnażania się drobnoustrojów w organizmie brak jest objawów chorobowych.
Zakażenie utajone – początkowy, przejściowy
okres zakażenia, poprzedzający właściwe objawy choroby zakaźnej.
Zakażenie poronne – objawy chorobowe są tak
nieznaczne, że niekiedy uchodzą uwadze chorego i lekarza.
Źródła zakażenia:
·
ludzie
zakaźnie chorzy i chore zwierzęta,
·
ludzie i
zwierzęta będące nosicielami,
·
zwłoki
ludzi lub zwierząt krótko po śmierci.
Okres zaraźliwości – czas, kiedy zakażenie
może być przeniesione na ludzi zdrowych. W różnych chorobach zakaźnych ma różną
długość. W zjawisku nosicielstwa zarazków w organizmie wytwarza się stan
specyficznej równowagi. Zarazki namnażają się, lecz nie działają
chorobotwórczo. Nosicielstwo może być pochorobowe (krótkotrwałe lub długotrwałe)
albo w zakażeniach przebiegających bezobjawowo (możliwe jest zakażenie się od
osób w końcowych dniach okresu wylęgania choroby).
Drogi szerzenia
się zakażeń
1. Bezpośrednia
styczność (droga kontaktowa) z chorym lub nosicielem, podczas pielęgnacji lub leczenia chorych
(przeniesienie jatrogenne); przeniesienie z jednej osoby na drugą, które nie są
w relacji matka–dziecko,
nosi nazwę przeniesienia horyzontalnego.
2.
Bezpośrednia
styczność z chorym zwierzęciem.
3.
Zakażenia
własnymi pasożytami, np. owsikami.
4.
Zakażenie
wertykalne, od matki na dziecko, mogące nastąpić poprzez:
·
zakażoną
krew (również rodzaj przeniesienia jatrogennego),
·
kontakt
skóry z materiałem zanieczyszczonym,
·
przeniesienie
rękoma (droga feralno-oralna),
·
drogą
pokarmową (nośnikiem jest pokarm, woda, mleko),
·
kropelkową
– w wyniku kichania lub kaszlenia na inną osobę, w ten sposób przenosi się
zakażenie poprzez glebę, w której znajdują się zarazki (zgorzel gazowa – zakażenie
ran).
Ekspozycja – narażenie na czynniki o potencjalnym lub udowodnionym działaniu
szkodliwym na ustrój człowieka.
Kontaminacja/skażenie – zanieczyszczenie
drobnoustrojami środowiska nieożywionego (powierzchni przedmiotów, wody, gleby,
powietrza, pożywienia).
Kolonizacja – zasiedlenie powierzchni skóry
i błon śluzowych organizmu przez drobnoustroje. Jest zwykle bezobjawowa, może
jednak stanowić pierwszy etap infekcji.
Zakażenie szpitalne – każde zakażenie
nabyte w szpitalu, rozpoznane klinicznie i potwierdzone laboratoryjnie, które
ujawniło się w okresie pobytu chorego w szpitalu lub po jego opuszczeniu.
Zakażenia szpitalne mogą także rozwinąć się u personelu medycznego i pozostają
w ścisłym związku z jego pracą.
Dekontaminacja:
·
skóry i
błon śluzowych lub innych tkanek,
·
wyrobów
medycznych oraz powierzchni pomieszczeń i urządzeń.
Zakażeniom zapobiegamy poprzez:
·
higienę rąk
i stosowanie środków ochrony indywidualnej,
·
utrzymanie
czystości otoczenia i osobistej podopiecznych,
·
postępowanie
z odpadami medycznymi i komunalnymi.
Wynika to z Ustawy z dnia 5
grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u
ludzi (art. 11, ust. 2, pkt 3–4).
Do środków ochrony osobistej opiekuna medycznego należy: umundurowanie,
obuwie, fartuch ochronny i rękawiczki jednorazowego użytku.
Higiena rąk uwzględnia:
·
zwykłe
mycie rąk,
·
higieniczne
mycie i dezynfekcję rąk.
Ręce myjemy:
·
przed
jedzeniem,
·
przed przygotowywaniem
posiłków,
·
po wyjściu
z ubikacji,
·
po zabawie
z psem lub kotem,
·
po pracy w
ogrodzie.
Należy również krótko obcinać paznokcie.
Zakażeniom zapobiegamy poprzez:
·
nieużywanie
wspólnych ręczników,
·
częstą
zmianę bielizny osobistej i pościelowej,
·
utrzymywanie
w czystości łazienki, ubikacji, a także kuchni i innych pomieszczeń związanych
z przygotowywaniem posiłków, tępiąc owady i gryzonie przenoszące jaja i cysty
pasożytów,
·
dokładnie
myjąc warzywa i owoce, szczególnie spożywane w stanie surowym,
·
nie jedząc
surowego lub niedogotowanego mięsa.
Tabela 4.4. Higiena rąk
Zwykłe/socjalne mycie rąk
|
|
Kiedy?
|
Jak?
|
·
Po
przyjściu do pracy
·
Przed
jedzeniem, piciem
·
Po
skorzystaniu z toalety
·
Po
widocznym zabrudzeniu
|
·
Zdjąć
biżuterię, zabezpieczyć zranienia na dłoniach
·
Umyć
ręce ciepłą wodą według techniki Ayliffe’a, mydłem w płynie przez
30 sekund
·
Osuszyć
ręcznikiem jednorazowym
·
Wyrzucić
ręcznik do pojemnika, nie dotykając pokrywy (obniżenie ilości drobnoustrojów
na rękach 60–90%)
|
Źródło: opracowanie własne autora
Technika mycia rąk według
Ayliffe’a
1. Z
dozownika ściennego nanieść odpowiednią porcję mydła
i myć ręce według schematu – każdy etap to pięć ruchów „tam i z powrotem”.
i myć ręce według schematu – każdy etap to pięć ruchów „tam i z powrotem”.
2. Pocieranie
dłoni o dłoń.
3. Pocieranie
części dłoniowej prawej dłoni o powierzchnię grzbietową lewej dłoni. Zmiana
rąk.
4. Dłoń
na dłoni, palce splecione, przesuwanie palców jednej dłoni między palcami
drugiej dłoni aż do zagłębień międzypalcowych.
5. Pocieranie
grzbietowej powierzchni zagiętych palców jednej dłoni pod zagiętymi palcami
drugiej dłoni.
6. Kciuk
prawej dłoni ujęty w lewą dłoń, wykonywać ruchy obrotowe wokół kciuka. Zmiana
rąk.
7. Obrotowe
pocieranie opuszków palców prawej dłoni w zagłębieniu dłoniowym lewej dłoni.
Zmiana rąk.
Tabela 4.5. Higieniczne mycie i dezynfekcja rąk
Higieniczne mycie i dezynfekcja rąk
|
|
Kiedy?
|
Jak?
|
·
Przed
i po zabiegach, w trakcie których może nastąpić kontakt z materiałem biologicznym
·
Przed
założeniem i po zdjęciu rękawiczek
·
Po
kontakcie ze skórą pacjenta z widocznymi zmianami skórnymi
|
·
Mycie
zwykłe, a następnie dezynfekcja skóry rąk przez 20–30 s przy użyciu 3–5 ml
alkoholowego preparatu dezynfekcyjnego i pozostawienie do wyschnięcia
·
W
przypadku braku widocznych zabrudzeń na rękach można wykonać samą dezynfekcję
(np. między pacjentami)
|
Źródło: opracowanie własne autora
Zalecenia WHO
(2009) – Higiena rąk a używanie rękawic medycznych
1. Rękawice
nie zastępują mycia ani dezynfekcji rąk.
2. Mycie
i dezynfekcję rąk należy wykonywać, kiedy jest to potrzebne, niezależnie od
używania lub nieużywania rękawic.
3. Rękawice
należy stosować zawsze, gdy może dojść do kontaktu z krwią, innym materiałem
biologicznym oraz błonami śluzowymi i uszkodzoną skórą.
4. Stosować
rękawice tylko do czynności przy jednym pacjencie.
5. Po
każdej czynności przy pacjencie rękawice należy wyrzucić (nie stosować ponownie!). Nie wykonywać innych czynności
(np. prace biurowe, obsługa komputera, przechodzenie między gabinetami).
6. Stosować
rękawice tylko wtedy, kiedy jest to zalecane według tzw. Standardowych lub
Kontaktowych Środków Ostrożności.
Tabela 4.6. Wskazania do stosowania rękawic
Sterylne
|
Niesterylne (jednorazowe)
|
·
Każdy
zabieg chirurgiczny
·
Poród
drogami natury
·
Inwazyjne
procedury radiologiczne
·
Zakładanie
dostępu naczyniowego obwodowego i centralnego
·
Przygotowanie
żywienia pozajelitowego oraz chemioterapeutyków (onkologia)
|
·
Możliwość
kontaktu z krwią, płynami ustrojowymi, wydzielinami, wydalinami i
przedmiotami w widoczny sposób zanieczyszczonymi materiałem biologicznym
·
Bezpośredni
kontakt z pacjentem: zakładanie i usuwanie cewników naczyniowych, pobieranie
krwi, rozłączanie linii naczyniowej, badanie przez pochwowe
·
Pośredni
kontakt z pacjentem: opróżnianie basenów, czyszczenie narzędzi, usuwanie
odpadów, sprzątanie
|
Źródło: opracowanie własne autora
Sytuacje, w których rękawice nie
są zalecane:
·
poza
sytuacją izolacji kontaktowej – kontaktowe środki ostrożności,
·
bezpośredni
kontakt z pacjentem: pomiar RR, temperatury ciała lub pulsu, iniekcje podskórne
lub domięśniowe, kąpanie i ubieranie pacjenta, transport pacjenta, czynności
pielęgnacyjne oczu i uszu (bez wydzieliny),
·
pośredni kontakt
z pacjentem: używanie telefonu, pisanie w historii choroby i karcie
gorączkowej, podawanie leków doustnych
·
zdejmowanie
i zmiana bielizny pościelowej, zakładanie urządzeń do nieinwazyjnego
wspomagania wentylacji (np. maski, wąsów tlenowych), przesuwanie mebli
pacjenta.
Zapoznaj się z algorytmem mycia i dezynfekcji rąk
zamieszczonym na stronie:
oraz dokumentem zamieszonym na stronie:
Bibliografia
Literatura
obowiązkowa
Bodys-Cupak I., Czaja E., Dzikowska M., Modele opieki pielęgniarskiej nad chorym dorosłym.
Podręcznik dla studiów medycznych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa
2010.
Brzezińska M.,
Graczkowska M., Zaradnik terapeutyczny.
Jak pracować z seniorami w domu pomocy społecznej?, Difin, Warszawa 2012.
Kinghorn S., Gaines S., Opieka paliatywna, red. wyd. polskiego K. de Walden-Gałuszko, A.
Gaworska-Krzemińska, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011.
Szwałkiewicz E., Opiekun
medyczny w praktyce, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2013.
Talarska D., Wieczorowska-Tobis
K., Szwałkiewicz E., Opieka nad osobami
przewlekle chorymi, w wieku podeszłym i niesamodzielnymi, Wydawnictwo
Lekarskie PZWL, Warszawa 2009, 2010, 2011.
Literatura dodatkowa
Kurpas D., Kossolik K., Rehabilitacja w pielęgniarstwie,
Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2010.
Kwiatkowska A.,
Krajewska-Kułak E., Panek W., Komunikowanie
interpersonalne w pielę-gniarstwie, Czelej, Lublin 2003.
Marcinkowski
J.T., Higiena profilaktyka i organizacja
w zawodach medycznych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003.
Mikołajczak
A., Pierwsza pomoc. Ilustrowany poradnik,
Publicat, Poznań 2008.
Netografia
Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o
zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U.
2008 nr 234 poz. 1570), http://prawo.legeo.pl/prawo/ustawa-z-dnia-5-grudnia-2008-r-o-zapobieganiu-oraz-zwalczaniu-zakazen-i-chorob-zakaznych-u-ludzi/