3.4 Diagnozowanie pacjenta. Metody i źródła zbierania danych do rozpoznawania problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej

Spis treści:

Wprowadzenie
1.      Diagnostyczne metody i techniki badawcze
2.      Narzędzia badawcze w diagnozie potrzeb i problemów
3.      Poszanowanie praw pacjenta
4.      Rola i zadania opiekuna medycznego
5.      Zastosowanie technik badawczych
Bibliografia



Wprowadzenie

Termin diagnoza pochodzi z języka greckiego (dignosis) – oznacza rozpoznanie, a ściślej rozróżnienie, i na początku wiązał się jedynie z medycyną. Do nauk społecznych wprowadziła go Mary Richmond, pisząc o diagnozie w 1917 r.
Współczesna interpretacja tego terminu podkreśla jego dwa składniki: zebranie potrzebnych danych i ich krytyczne opracowanie w drodze rozumowania.
Diagnoza to rozpoznanie istoty i uwarunkowań złożonego stanu rzeczy na podstawie jego cech (objawów), w oparciu o znajomość ogólnych prawidłowości panujących w danej dziedzinie. Może być cząstkowa lub całkowita.
Możemy powiedzieć, że diagnozowanie to:
·        zebranie w odpowiedni sposób danych, które wymagają interpretacji,
·        określenia na ich podstawie badanego stanu rzeczy.
W procesie diagnozy gromadzi się i analizuje dane dotyczące osoby, które pozwalają charakteryzować:
·        stan fizyczny, psychiczny i status społeczny,
·        stopień sprawności,
·        zakres samodzielności, aktywności życiowej,
·        poziom radzenia sobie z chorobą, stresem,
·        samoocenę zdrowia pacjenta,
·        wiedzę i jego świadomość,
·        reakcje na istniejące rozpoznanie, chorobę.
Na tej podstawie można odpowiedzieć na pytanie: czy danej osobie potrzebne jest pielęgnowanie, pomoc ze strony pielęgniarki/opiekuna, czy własne działanie na rzecz zdrowia.
Diagnoza dostarcza podstaw do planowania i podejmowania efektywnych działań wielokierunkowej opieki. Stanowi esencję opieki pielęgniarskiej/opiekuńczej opartej na procesie pielęgnowania.
Według definicji Wirginii Henderson, proces pielęgnowania to: „Uporządkowany i systematyczny sposób określania problemów opiekuńczych człowieka, ustalanie planów ich rozwiązywania, realizowanie tych planów oraz ocenianie stopnia efektywności osiąganej w rozwiązywaniu zidentyfikowanych problemów”.



1. Metody diagnostyczne i techniki badawcze
Metoda – zespół teoretycznie uzasadnionych zabiegów koncepcyjnych i instrumentalnych, obejmujących najogólniej całość postępowania badacza, zmierzającego do rozwiązania określonego problemu. Można wyróżnić metodę sondażu diagnostycznego i metodę indywidualnych przypadków – studium indywidualnych przypadków, obserwację.
Techniki badawcze (badanie dokumentacji) – analiza dokumentów, obserwacja uczestnicząca, ankieta, wywiad, obserwacja.
Obserwacja, czyli podstawowa metoda poznawania pacjenta/podopiecznego/klienta jest procesem spostrzegania, który jest celowy, planowy i krytyczny. Cechy obserwacji, pozwalające uniknąć błędów powstających na drodze przypadkowych spostrzeżeń, to:
·        celowość obserwacji – ma nam dostarczyć informacje, które są potrzebne do rozwiązywania problemów,
·        planowość obserwacji – są z góry określone zjawiska, które należy postrzegać, a także czas i okoliczności, w których obserwowane zjawisko zachodzi,
·        krytyczność obserwacji – jej rezultaty powinny poddane być krytyce albo ścisłej kontroli.
Przedmiot spostrzeżeń, to:
·        ludzie, ich zachowania i wytwory,
·        o przeżyciach psychicznych można wnioskować pośrednio na podstawie introspekcyjnych zeznań jednostek,
·        obserwowane zachowania są symboliczne, dlatego od obserwatora wymaga się wiedzy o danej kulturze – po to, by móc zrozumieć sens zachowań i symboli,
·        większa początkowa wiedza o badanych zjawiskach ułatwia nam ich obserwację.
Obserwacja jako technika diagnostyczna, polega na świadomym, planowym i celowym spostrzeganiu, rejestrowaniu i gromadzeniu danych o zachowaniach człowieka, sytuacjach i zdarzeniach.



Standaryzowane – opracowywanie wyników w sposób ilościowy.
Niestandaryzowane – opracowywanie wyników w sposób jakościowy.
Sytuacje sztuczne, czynności wywołane.
Sytuacje naturalne, czynności nie wywołane.
Ukryte.
Jawne:
obserwacja jawna z ukrycia;
obserwacja jawna nie z ukrycia.
Uczestnicząca – badacz uczestniczy w sytuacjach, które są przedmiotem badania.
Quasi-uczestnicząca – badacz posiada wiedzę wstępną o badanych zjawiskach.
Zewnętrzna – badacz zachowuje swą „anonimowość” dla badanych.
Ciągłe – obserwacja zjawisk nie dających się łatwo wyodrębnić.
Jednorazowe –obserwacja zjawisk łatwych do czasowo – przestrzennego wyodrębnienia.
Jednoosobowe – obserwacje prowadzone przez jednego obserwatora.
Wieloosobowe – obserwacja prowadzona przez wielu niezależnych obserwatorów.
Źródło: opracowanie własne autora
Studium indywidualnego przypadku – „Case study”
Jednostką analizy może być: konkretny pojedynczy człowiek, małżeństwo, rodzina, instytucja lub organizacja, ruch społeczny, społeczność lokalna, wydarzenia o niepowtarzalnym charakterze, konkretna decyzja i jej skutki.
Ankieta
Zestaw pytań o charakterze otwartym lub mieszanym kilka, kilkanaście pytań)
Kwestionariusz
Zestaw pytań o charakterze zamkniętym (kilkadziesiąt, kilkaset pytań)
Rodzaje pytań: pytania otwarte – badany odpowiada własnymi słowami, pytania zamknięte, gdzie respondent wybiera odpowiedź wśród zestawu możliwych odpowiedzi, pytania półotwarte – to pytania z otwartą kafeterią, czyli oprócz wymienionych możliwych odpowiedzi, zostawia się miejsce na dodatkową możliwość oznaczoną najczęściej terminem „inne”, pozwalającej na zaprezentowanie własnej odpowiedzi.
Wywiad to rozmowa badającego z respondentem (–ami), prowadzona w celu zdobycia informacji.
Wywiad kwestionariuszowy jest techniką opartą na bezpośrednim procesie komunikowania się.
Ostatecznym celem diagnozy jest opracowanie wskazań opiekuńczo/pielęgnacyjnych pacjenta, które będą:
·        stymulowały,
·        wspierały,
·        wspomagały rozwój potencjalnych możliwości pacjenta.
Typy wywiadu:
·        ze względu na rodzaj pytań: skategoryzowany, nieskategoryzowany,
·        ze względu na sposób prowadzenia: jawny , ukryty , jawny nieformalny (ukryty formalny),
·        ze względu na liczbę osób: indywidualny, zbiorowy,
·        ze względu na cel: wycinkowy, całościowy (anamnestyczny).
Analiza wytworów działania:
·        rysunki, prace wykonane przez pacjenta,
·        notatki, listy, wypracowania, pamiętniki, dzienniki, wiersze wytwory, jakie powstają podczas nauki, zabawy, innych czynności.
Analizując wytwory, wnioskujemy o cechach osobowości, poziomie umysłowym, sprawności motorycznej, anomaliach rozwoju itp.
Analiza dokumentów:
Analiza dokumentów polega na uporządkowaniu i interpretacji zawartych w nich treści pod kątem problemu –celu badawczego lub hipotezy roboczej. Charakterystyczną jej cechą jest to, że dotyczy ona w dużym stopniu nie tylko materiału otrzymanego w procesie zainicjowanych specjalnie badań, lecz także w wyniku działań nie związanych bezpośrednio z podejmowanym procesem badawczym. Zależy to od rodzaju dokumentu poddanego analizie.
Opiekun medyczny poddaje analizie karty informacyjne podopiecznych, karty wypisu oraz wytwory działania.



2. Narzędzia badawcze w diagnozie potrzeb i problemów
Metody gromadzenia danych o pacjencie, to świadome, planowe i konsekwentne sposoby postępowania pielęgniarki/opiekuna dla osiągnięcia określonego celu, jakim jest uzyskanie takiego zakresu i charakteru informacji o stanie pacjenta i jego środowiska, dzięki którym jest możliwe sformułowanie rozpoznania pielęgniarskiego/opiekuńczego – diagnozy pielęgniarskiej, a następnie planowanie, realizowanie i ocenianie osiągniętych celów pielęgnowania.
W pielęgniarstwie wykorzystywane są następujące metody gromadzenia informacji o pacjencie: obserwacja, wywiad, analiza dokumentacji, analiza wytworów – pomiar.
Wywiad, to planowa rozmowa z pacjentem, ukierunkowana na osiągnięcie wcześniej założonego celu.
Cele wywiadu:
·        uzyskanie możliwie największego zakresu informacji o pacjencie i jego środowisku, niezbędnych do sprawowania nad nim opieki,
·        nawiązanie profesjonalnego kontaktu pomiędzy opiekunem a pacjentem i jego rodziną, co ma niewątpliwy wpływ na współpracę pacjenta i rodziny w planowaniu i realizowaniu opieki.
Rodzaje wywiadu:
·        planowy (zamierzony),
·        spontaniczny (niezamierzony).
Wywiad planowy jest ukierunkowaną rozmową pielęgniarki/opiekuna medycznego z pacjentem na określony temat.
Wywiad spontaniczny to inaczej rozmowa, w trakcie której pielęgniarka/opiekun medyczny otrzymuje szereg cennych informacji, których uzyskania nie zakładała przed jej rozpoczęciem.
Metody wywiadu
Ze względu na narzędzie wywiadu (kwestionariusz pytań do wywiadu):
·        wywiad skategoryzowany (prowadzony przy użyciu wcześniej przygotowanej listy pytań, ułożonych wg określonych zasad i kolejności),
·         wywiad nieskategoryzowany (polega na określeniu celu i zakresu treści wywiadu, ale bez wcześniejszego przygotowania zestawu pytań).
Ze względu na osobę, z którą ten wywiad jest prowadzony:
·        bezpośredni (prowadzony przez pielęgniarkę z pacjentem),
·        pośredni (prowadzony przez pielęgniarkę z osobami z najbliższego kręgu rodzinnego pacjenta w sytuacji, gdy wiek lub stan pacjenta uniemożliwia przeprowadzenie z nim wywiadu.
Zakres pytań w wywiadzie:
·        o fakty: funkcjonowanie człowieka w wymiarze biologicznym, psychicznym, społecznych, czyli objawy, zaburzenia funkcjonowania organizmu, dane osobowe,
·        o opinie pacjenta lub jego rodziny na temat np. własnego stylu życia, stanu zdrowia, wydolności opiekuńczej rodziny.
Przykładowe pytania opiekuna medycznego do pacjenta:
1.      Imię i nazwisko.
2.      Wiek, miejsce zamieszkania, miejsce pracy.
3.      Jakie poważniejsze choroby pacjent przebył, jakie choroby genetyczne występują w rodzinie?
4.      Na co pacjent obecnie choruje, jakie ma zalecenia lekarskie?
5.      Jakie pacjent przyjmuje leki?
6.      Jakie pacjent ma alergie pokarmowe i lekowe?
7.      Kto się opiekuje chorym, kogo poinformować o stanie zdrowia pacjenta?
8.       Czy chory stosuje jakąś dietę?
9.      Jakie miał szczepienia?
10.  Można zapytać o masę ciała pacjenta o przebyte zabiegi i przeprowadzić wywiad środowiskowy?
Wywiad z pacjentem jest ważny. Do każdego pacjenta należy podejść indywidualnie. Prowadząc wywiad, trzeba pamiętać o tym, aby starać się uzyskać informacje konkretne, na temat. Należy mieć również na uwadze, że pacjent może nam podać informacje nieprawdziwe, wynikające z choroby lub celowo ma zamiar wprowadzić nas w błąd, np. w celu wyłudzenia zwolnienia lekarskiego, otrzymania gratyfikacji finansowych – zasiłek etc.
3. Zastosowanie technik badawczych
Techniki badawcze podane w poprzednim rozdziale mają bezpośrednie zastosowanie w pracy opiekuna medycznego. Wykorzystuje się je do oceny ogólnego stanu zdrowia pacjenta. Ocenia się budowę, masę ciała podopiecznego, wzrost, oddech.
Szczegółowe informacje na temat oceny podopiecznego można znaleźć w książce Talarskiej, Wieczorowskiej-Tobis, i Szwałkiewicz, pt. Opieka nad osobami przewlekle chorymi, w wieku podeszłym i niesamodzielnymi – podręcznik dla opiekunów medycznych.
Jeśli chodzi o przykładową dokumentację technik badawczych, to znajdziecie ją w Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku pod red. Kędziora-Kornatowskiej i Muszalik.
Poniżej przykładowa dokumentacja.
Kwestionariusz wywiadu
Dane osobowe podopiecznego
Imię i nazwisko

Wykształcenie /zawód

Wiek

Źródło utrzymania

Płeć (M/K)

Stan rodziny

Stan cywilny

Warunki materialne rodziny

Rozpoznanie w języku polskim i po łacinie: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Data objęcia opieką podopiecznego/chorego ……………………………………………………………….
Chory przyjęty w trybie               nagłym                       planowanym (zaznacz właściwą odp.)
Który pobyt w szpitalu ……………………………………………………………………………………………….
Stan narządów zmysłów:
Wzrok …………………………………………………………………………………………………………………………
Słuch …………………………………………………………………………………………………………………………...
Nałogi (tytoń, alkohol, używki)……………………………………………………………………………………..
Przebyte choroby i operacje …………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………
Reakcja chorego na chorobę i fakt hospitalizacji: (pozytywna, negatywna, obojętna, inna) ……………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………
Zgłaszane dolegliwości (w dniu przyjęcia/objęcia opieką)
Ból (charakter, miejsce, czas, częstotliwość i nasilenie)………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Występowanie innych objawów
TAK – jakich
NIE

TAK
NIE
Wymioty


Zaparcia


Nieprawidłowe stolce


Duszność


Biegunka


Obrzęki


Inne objawy
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...
W którym okresie hospitalizacji znajduje się chory …………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Przygotowania do badań ………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
STAN BIOPSYCHOSPOŁECZNY CHOREGO (w dniu objęcia opieką), (zaznacz X właściwą odp.)
Stan ogólny:  …. Dobry   …. średni   …. ciężki     …. bardzo ciężki 
Niepełnosprawność:
…. Nie dotyczy     …. Stopnia lekkiego    …. Umiarkowana    …. Znaczna
Kategoria opieki pielęgniarskiej:       …. I       …. II       …. III        …. IV
Stan świadomości:
…. Pełna orientacja    …. Senność    …. Stan przed-śpiączkowy   …. Śpiączka   …. inne
Tętno (ilość , rytm, napięcie)

RR (ciśnienie)

Oddech (ilość, charakter)

Zabarwienie skóry , napięcie, obrzęki i inne

Temperatura

Masa ciała, wzrost , BMI

Układ moczowy: (diureza prawidłowa samodzielna, pacjent z cewnikiem, inne)

Układ kostno-stawowo-mięśniowy:
…. Porusza się samodzielnie    ….wózek
…. Balkonik     …. Kule    …. inne

Chory jest samodzielny:  …. Tak    …. Nie
…. Częściowo

Inne spostrzeżenia o chorym: ( stan psychiczny, samopoczucie chorego, społeczny), moje własne spostrzeżenia


Dane o chorym uzyskane z innych źródeł: (dokumentacja chorego, personel oddziału, rodzina, współpacjenci i inne, metody leczenia).
Postawa wobec starości:
          konstruktywna               wrogości            zależności               obronna                wrogości w stosunku do siebie
Określ w skali Barthela sprawność psychofizyczną pacjenta (wersja skrócona)
Czynności
Nie potrafi
Potrafi z pomocą
Potrafi samodzielnie
Spożywanie posiłków
0
5
10
Przechodzenie z łóżka na wózek i odwrotnie
0
5
15
Utrzymanie higieny osobistej
0
0
5
Korzystanie z WC
0
5
10
Mycie/kąpiel całego ciała
0
0
5
Przejście powyżej 50m ewentualnie z pomocą sprzętu
0
5
10
Wchodzenie po schodach
0
5
10
Jazda na wózku
0
0
5
Ubieranie i rozbieranie się
0
5
10
Kontrola zwieracza odbytu
0
5
10
Kontrola zwieracza pęcherz moczowego
0
5
10

Grupa I – pacjent samodzielny, niezależny, zdolność do samoopieki minimalnie ograniczona – 86–100 pkt.
Grupa II – pacjent wymaga częściowej pomocy, asystowania, znacznie ograniczona zdolność do samoopieki – 21–85 pkt.
Grupa III – pacjent wymagający pomocy, zależny, brak zdolności do samoopieki – 0–20 pkt.
Źródło: Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku, red. K. Kędziora-Kornatowska, M. Muszalik, Wydawnictwo CZELAJ, Lublin 2007, s. 130–133



4. Rola i zadania opiekuna medycznego
Do zadań opiekuna medycznego należy:
·        rozpoznawanie problemów opiekuńczych osoby chorej i niesamodzielnej,
·        współpraca z pielęgniarką w zakresie planowania i realizowania planu opieki nad osobą chorą i niesamodzielną,
·        pomoc pielęgniarce podczas wykonywania zabiegów pielęgniarskich,
·        wykonywanie poleceń pielęgniarki i lekarza dotyczących opieki nad osobą chorą i niesamodzielną,
·        pomaganie osobie chorej i niesamodzielnej w zaspokajaniu potrzeb związanych z utrzymaniem ciała w czystości,
·        wykonywanie zabiegów higienicznych u osoby chorej i niesamodzielnej,
·        wykonywanie czynności związanych z utrzymaniem czystości i estetyki łóżka oraz najbliższego otoczenia osoby chorej i niesamodzielnej,
·        pomaganie osobie chorej i niesamodzielnej w zaspokajaniu potrzeb związanych z odżywianiem,
·        pomaganie osobie chorej i niesamodzielnej w zaspokajaniu potrzeb związanych z wydalaniem,
·        pomaganie osobie chorej i niesamodzielnej w utrzymaniu aktywności ruchowej,
·        pomaganie osobie chorej i niesamodzielnej w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i sprzętu rehabilitacyjnego,
·        stosowanie urządzeń, przyborów i narzędzi niezbędnych podczas wykonywania czynności higienicznych,
·        dezynfekowanie i konserwowanie przyborów i narzędzi stosowanych podczas wykonywania zabiegów pielęgniarskich,
·        zapewnianie osobie chorej i niesamodzielnej bezpieczeństwa podczas wykonywania zabiegów higienicznych,
·        dokumentowanie wykonanych zabiegów higienicznych,
·        nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów międzyludzkich,
·        pomaganie osobie chorej i niesamodzielnej w adaptacji do warunków życia w szpitalu oraz zmian związanych z przewlekłą chorobą lub starością,
·        pomaganie osobie chorej i niesamodzielnej w komunikowaniu się z rodziną, zespołem opiekuńczym i terapeutycznym oraz z innymi pacjentami,
·        udzielanie wsparcia emocjonalnego osobie chorej i niesamodzielnej oraz jej rodzinie,
·        przestrzeganie przepisów sanitarno-epidemiologicznych podczas wykonywania zadań zawodowych,
·        popularyzowanie zachowań prozdrowotnych,
·        przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska,
·        udzielanie pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego,
·        organizowanie stanowiska pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii,
·        przestrzeganie przepisów kodeksu pracy dotyczących praw i obowiązków pracownika i pracodawcy oraz warunków pracy,
·        przestrzeganie przepisów prawa dotyczących wykonywanych zadań zawodowych,
·        postępowanie zgodnie z zasadami etyki,
·        korzystanie z różnych źródeł informacji.



6.      Poszanowanie praw pacjenta
Zwróć uwagę na przestrzeganie praw pacjenta „Klient to nasz Pan, dzięki niemu mamy pracę ”.
Prawa pacjenta określają ustawy i rozporządzenia:
·        Ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, ustawę o akredytacji w ochronie zdrowia oraz ustawę o konsultantach w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 76, poz. 641).
·        Dz. U. 2009.52.417 2009.06.05 zm. Dz.U.2009.76.641 art. 8 Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. 2009 nr 52 poz. 417).
·        Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 620).
·        Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654).
·        Ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 113, poz. 657).
·        Ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 113, poz. 660).
·        Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych oraz ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. Nr 234, poz. 1388) oraz zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem 9 stycznia 2012 r.
·        Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 24 stycznia 2012 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. 2012 poz. 159).
·        Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 czerwca 2012 r w sprawie sposobu stosowania i dokumentowania zastosowania przymusu bezpośredniego oraz dokonywania oceny zasadności jego zastosowania (Dz. U. Nr12, poz. 740). Wzór zawiadomienia o zastosowaniu przymusu bezpośredniego znajdziesz na stronie: http://www.mz.gov.pl/wwwfiles/ma_struktura/docs/excelprzymbezpos_zal4_20120508.pdf
Z powyższych aktów prawnych wynika, że pacjent ma:
1.      Prawo do ochrony zdrowia (art. 68 ust. 1 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.).
2.      Prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej, opartej na dostępnych metodach i środkach zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób, wykonywanych przez lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarki, położne, diagnostów laboratoryjnych z należytą starannością i zgodnie z zasadami etyki zawodowej, a w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń – do korzystania z rzetelnej, opartej na kryteriach medycznych jawnej procedury ustalającej kolejność dostępu do świadczeń (art. 19 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89) zwanej dalej „ustawą o zakładach opieki zdrowotnej”; art. 4 Ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1943, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą o zawodach lekarza i lekarza dentysty”; art. 18 Ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz. 602, z późn. zm.), zwanej dalej: „ustawą o zawodach pielęgniarki i położnej”; art. 21 Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 144, poz. 1529, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą o diagnostyce laboratoryjnej”).
3.      Prawo do natychmiastowej pomocy medycznej w zakładach opieki zdrowotnej, ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia pacjenta (art. 7 Ustawy o zakładach opieki zdrowotnej).
4.      Prawo do intymności i poszanowania godności osobistej w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych (art. 19 ust. 1 pkt 4 Ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, art. 36 ust. 1 Ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty).
5.      Prawo do umierania w spokoju i godności (art. 19 ust. 1 pkt 5 Ustawy o zakładach opieki zdrowotnej).
6.      Prawo (pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego) do uzyskania przystępnej informacji od lekarza o: swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia, rokowaniu. Lekarz może być zwolniony z tego obowiązku wyłącznie na żądanie pacjenta. Lekarz może udzielać powyższych informacji, innym osobom tylko za zgodą pacjenta (art. 31 ust. 1–3 Ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, art. 19 ust. 1 pkt 2 Ustawy o zakładach opieki zdrowotnej).
7.      Prawo do wyrażania zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenia innych świadczeń zdrowotnych, po uzyskania od lekarza odpowiedniej informacji. Jeżeli obwiązujące przepisy prawa nie stanowią inaczej, zgoda pacjenta może być wyrażona ustnie albo nawet poprzez takie jego zachowanie, które w sposób niebudzący wątpliwości wskazuje na wolę poddania się proponowanym przez lekarza czynnościom medycznym (art. 32 ust. 1 i ust. 7 Ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, art. 19 ust. 1 pkt 3 Ustawy o zakładach opieki zdrowotnej).
8.      Prawo do wyrażenia w formie pisemnej zgody na zabieg operacyjny albo na zastosowanie metody leczenia lub diagnostyki stwarzającej podwyższone ryzyko dla pacjenta (art. 34 ust. 1 Ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty).
9.      Prawo do wyrażenia w formie pisemnej zgody (a w przypadku niemożności wyrażenia zgody w powyższej formie, za równoważne uważa się wyrażenie zgody ustnie złożonej w obecności dwóch świadków) na uczestnictwo w eksperymencie medycznym po uprzednim uzyskaniu informacji: o celach, sposobach i warunkach przeprowadzenia przedmiotowego eksperymentu, spodziewanych korzyściach leczniczych lub poznawczych, ryzyku oraz o możliwości odstąpienia od udziału w eksperymencie, w każdym jego stadium. W przypadku gdyby natychmiastowe przerwanie eksperymentu mogło spowodować niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia jego uczestnika, lekarz obowiązany jest go o tym poinformować (art. 24, art. 25 ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty).
W celu dodatkowych informacji, zajrzyj na:
Zapoznaj się z poradnikiem praw pacjenta na stronie:



Bibliografia

Literatura obowiązkowa
Kędziora-Kornatowska K., Muszalik M., Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku, Wydawnictwo CZELAJ, Lublin 2007.
Talarska D., Wieczorowska-Tobis K., Szwałkiewicz E., Opieka nad osobami przewlekle chorymi, w wieku podeszłym i niesamodzielnymi. Podręcznik dla opiekunów medycznych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009 nn.
Schiefele J., Staudt I., Dach M. M., Pielęgniarstwo geriatryczne, Elsevier Urban&Partner, Wrocław 1998.
Szwałkiewicz E., Opiekun medyczny w praktyce, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2013.
Literatura dodatkowa
Mötzing G., Schwarz S., Pielęgniarstwo geriatryczne, Wydawnictwo Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2012.
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 24 stycznia 2012 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. 2012 poz. 159).
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 czerwca 2012 r w sprawie sposobu stosowania i dokumentowania zastosowania przymusu bezpośredniego oraz dokonywania oceny zasadności jego zastosowania (Dz. U. Nr12, poz. 740).
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654).
Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych oraz ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. Nr 234, poz. 1388).
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, ustawę o akredytacji w ochronie zdrowia oraz ustawę o konsultantach w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 76, poz. 641).
Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 144, poz. 1529, z późn. zm.).
Ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 113, poz. 657).
Ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 113, poz. 660).
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 620).
Ustawa z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89).
Ustawa z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1943, z późn. zm.).
Ustawa z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz. 602, z późn. zm.).
Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. 2009 nr 52 poz. 417).
Wieczorkowska-Tobis K., Talarska D., Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. Podręcznik dla studiów medycznych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.
Netografia
http://www.sp.uj.edu.pl/documents/1408661/2346948/Wyk%C5%82ad3.pdf