4.5. Etyka w pracy opiekuna medycznego

Spis treści:

Wprowadzenie

1.      Podstawowe pojęcia etyki: odpowiedzialność moralna, dylematy etyczne
2.      Sylwetka opiekuna medycznego
3.      Kompetencje zawodowe opiekuna medycznego. Planowanie i organizowanie pracy opiekuna medycznego
4.      Opiekun medyczny w zespole opiekuńczym i terapeutycznym
5.      Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów interpersonalnych z pacjentem, zespołem opiekuńczym

Bibliografia


Wprowadzenie
Procesy starzenia się społeczeństw w rozwiniętych krajach współczesnego świata wymagają poświęcenia szczególnej uwagi kwestii rozbudowy opieki i efektywnej pomocy w odniesieniu do najstarszych członków populacji. Zajmują się tym zwykle wyspecjalizowane służby, w których pracy liczyć powinien się nie tylko profesjonalizm, ale także wysokie standardy natury etycznej. Temu poświęcony jest m.in. Kodeks Etyczny Polskiego Towarzystwa Pracowników Socjalnych, jednakże wydaje się, iż w pracy opiekunów osób starszych, opiekunów medycznych przydatne mogą być także wybrane zasady etyczne wypracowane przez zawody medyczne. Do najważniejszych z nich możemy zaliczyć cztery zasady etyki medycznej. Ponadto w pracy z osobami starszymi wydaje się być przydatny model partnerski, jako że w najwyższym stopniu sprzyja przestrzeganiu zasady autonomii i budowaniu wzajemnego szacunku między opiekunem a jego klientem, którego dobro jest normą najwyższą.
O ile godność osobowa opiekuna i podopiecznego jest niezbywalna, o tyle ich godność osobista może być ograniczana zarówno przez czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne.
Do naruszania godności osobistej osoby starszej w warunkach opieki dochodzi poprzez podejmowanie decyzji jej dotyczącej z pominięciem jej osobistego stanowiska, poniżanie i ograniczanie jej prywatności, wyłączanie z różnych obszarów życia społecznego, chociażby ze względu na stan zdrowia.



1.      Podstawowe pojęcia etyki: odpowiedzialność moralna, dylematy etyczne
Etyka zawodowa ,,jest zespołem zasad i norm, które określają poprawny z moralnego punktu widzenia sposób zachowania się i postępowania przedstawicieli określonej grupy zawodowej. Uporządkowany i zapisany zespół norm etyki zawodowej to kodeks etyki zawodowej”. Aby móc dokonać słusznego wyboru, każdy opiekun powinien znać kodeks etyki zawodowej swojego zawodu (http://czasopisma.viamedica.pl/pp/article/view/23372).
Kodeks etyczny ma co najmniej pięć podstawowych celów:
·        zachęcanie członków grupy zawodowej do postępowania etycznego;
·        uwrażliwianie członków grupy na moralne aspekty ich pracy;
·        umacnianie znajomości ustalonych zasad wśród członków grupy – dla jej integracji, aby podkreślić jedność grupy i chronić standardy etyczne praktyki zawodowej;
·        wspieranie radą w rozwiązywaniu konfliktów moralnych;
·        wskazywanie, czego opinia publiczna może oczekiwać od członka danej grupy zawodowej.
Odpowiedzialność moralna to świadome i dobrowolne podejmowanie czynów, jakiegoś działania, które są zgodne z zasadami i normami moralnymi. Wiąże się z poniesieniem konsekwencji w razie odejścia od moralnych czynów i przesunięcia się w stronę niemoralną. Moralnymi sankcjami są: wyrzuty sumienia, wstyd, rozgoryczenie i głębokie rozżalenie. Człowiek odpowiedzialny jest świadomy konsekwencji własnych działań, zachowań. Jest gotowy ponieść za nie odpowiedzialność. Opiekun postępuje etycznie, gdy przestrzega praw pacjenta, człowieka.
Przykładowe prawa pacjenta:
1.      Prawo do poszanowania intymności pacjenta, traktowania go godnie i z szacunkiem.
2.      Prawo do informacji na temat stanu zdrowia pacjenta.
3.      Prawo dostępu do dokumentacji medycznej pacjenta.
4.      Prawo dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
5.      Prawo do korzystania z aktualnych zdobyczy medycyny, zarówno w diagnostyce, jak i w leczeniu.
6.      Prawo pacjenta do towarzystwa osoby bliskiej.
7.      Prawo pacjenta do opieki duszpasterskiej i umierania w godności.
Tabela 5.1. Zagadnienia poruszane w kodeksach etycznych
Zagadnienia zawodowe
Zagadnienia dotyczące pacjenta
Zagadnienia społeczne
1.       Kompetencje zawodowe i stosunek do współpracowników.
2.       Warunki zatrudnienia.
3.       Cel zawodu pielęgniarskiego a postępowanie pielęgniarki.
4.       Niekompetencje innych pracowników służby zdrowia.
5.       Odpowiedzialność pielęgniarki za pogłębianie swojej wiedzy i podwyższanie standardów praktyki zawodowej.
6.       Rola i odpowiedzialność pielęgniarki w sytuacji, gdy własne funkcje przekazuje innym.
1.       Ochrona życia i godności pacjenta.
2.       Zapewnienie poufności.
3.       Równouprawnienie osób bez względu na narodowość, wyznanie, rasę, kolor skóry, religię, status społeczno-ekonomiczny, płeć czy poglądy polityczne.
4.       Bezpieczeństwo pacjenta.
1.       Rozpoznawanie i rozwijanie potrzeb zdrowotnych i socjalnych społeczeństwa.
2.       Przewodniki etyczne w badaniach naukowych.
3.       Stosunek pielęgniarki do państwa, przestrzeganie prawa państwowego.
4.       Eutanazja.
Źródło: Fry 1997, s. 52
Problemy i dylematy etyczne
Szczególnej uwagi wymaga posługiwanie się kodeksem w sytuacjach trudnych bądź konfliktowych, wśród których najtrudniejszymi są dylematy moralne.
Rozróżnia się dwie kategorie problemów etycznych:
·        Przemoc etyczną, charakteryzującą się naruszaniem zasad moralnych.
Przykład: pielęgniarka, która swoim zachowaniem daje dowód braku kompetencji i zaniedbuje obowiązki wobec pacjenta, nie udzielając mu dostatecznej opieki, popełnia wykroczenie.
·        Dylemat etyczny, powstający wobec konieczności dokonania wyboru najwłaściwszej metody, gdy jest możliwość znalezienia różnych motywów i kierunków pielęgniarskiego działania.
Przykład: pielęgniarka znajduje się w sytuacji, gdy pacjent nie zgadza się na wykonanie mu pewnych zabiegów koniecznych dla zdrowia. Kodeks stara się podać jasne wskazówki dla zapobieżenia stosowania przemocy etycznej, jednak nie nadaje się do stosowania wobec wszystkich dylematów etycznych. W zawodzie pielęgniarki/położnej ważną rolę odgrywa osobista sumienność. Rozwiązanie dylematów zależy często od konkretnych okoliczności. Należy zaznaczyć, że nie ma jednego rozwiązania doskonałego, do przyjęcia w określonej sytuacji pielęgnacji pacjenta.
Czym jest dylemat etyczny?
Najogólniej można określić, że jest to:
·        problem tak trudny, że nie można go rozwiązać w sposób zadowalający;
·        sytuacja, w której zachodzi konieczność wyboru pomiędzy niezadowalającymi alternatywami (np. ograniczona ilość leków; powiedzieć czy nie powiedzieć ciężko choremu człowiekowi lub jego rodzinie o bardzo złym rokowaniu).
Dylemat etyczny to sytuacja sprzecznych moralnych żądań, wymagających ustosunkowania się do nich i wyboru. Podejmując działania zgodnie z jedną zasadą, naruszamy drugą. Powstawanie dylematów etycznych wiąże się z trudnością jednoczesnego ustalenia hierarchii trzech podstawowych powinności moralnych pracowników służby zdrowia, które mogą wchodzić w konflikt: czynienia tego, co najlepsze dla danego pacjenta, uwzględniania potrzeb pozostałych pacjentów i poszanowania autonomii.
Dylematy etyczne powstają przede wszystkim na podłożu konfliktów między powinnościami pielęgniarek/opiekunów a prawami pacjentów. Są to między innymi prawa do:
·        bycia informowanym o procesie leczenia i opieki;
·        odmowy poddania się zabiegom diagnostyczno-leczniczym mającym również charakter badań eksperymentalno-naukowych;
·        właściwego dla danej sytuacji zdrowotnej procesu leczenia i pielęgnowania.
Do najtrudniejszych dylematów etycznych należą:
·        prośba ze strony chorego lub jego rodziny o przyspieszenie śmierci (eutanazja);
·        prośba rodziny o odłączenie respiratora i aparatów wspomagających;
·        decyzja o niepodejmowaniu reanimacji (Rybka 2004).
Przykłady dylematów medycznych:
1.      Na oddziale I.T. przebywa 84-letnia pacjentka, nieprzytomna, wentylowana mechanicznie, nierokująca. Na oddziale chirurgicznym dochodzi do nagłego zatrzymania krążenia u 35-letniej kobiety, potrzebny jest respirator. Czy możemy odłączyć od respiratora nierokującą pacjentkę, aby ratować życie młodej kobiety?
2.      Pacjent z nowotworem złośliwym jelita grubego deklaruje, aby go nie reanimować. Dochodzi do nagłego zatrzymania krążenia (przy czym stan ogólny pacjenta jest dobry – pacjent samowystarczalny, aktywny, proces nowotworowy niezaawansowany). Rodzina prosi, by „zrobić wszystko, aby żył”. Dylemat: reanimować czy uszanować wolę pacjenta?
3.      Pacjentka leżąca na korytarzu (na dostawce) oddziału neurologicznego sygnalizuje pielęgniarkom chęć załatwienia potrzeby fizjologicznej. Jedna z pielęgniarek podaje basen, obnażając przy okazji chorą, następnie ją podmywa (głośno komentując). Na korytarzu leżą inni pacjenci, chodzi pozostały personel i osoby odwiedzające. Pielęgniarka nie pofatygowała się, aby postawić chociaż „namiastkę” parawanu, zapewniając chorej poczucie intymności. Czy zastanawiała się nad uczuciami pacjentki? Czy na pewno zawsze pamiętamy o poszanowaniu godności drugiego człowieka?



2.      Sylwetka opiekuna medycznego
Do zadań opiekuna medycznego należy:
·        rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów opiekuńczych osoby chorej i niesamodzielnej o różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku;
·        pomaganie osobie chorej i niesamodzielnej w zaspokajaniu podstawowych potrzeb biopsychospołecznych;
·        asystowanie pielęgniarce i innemu personelowi medycznemu podczas wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych;
·        konserwacja, dezynfekcja przyborów i narzędzi stosowanych podczas wykonywania zabiegów;
·        podejmowanie współpracy z zespołem opiekuńczym i terapeutycznym podczas świadczenia usług z zakresu opieki medycznej nad osobą chorą i niesamodzielną (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach).
Podopieczny/pacjent oczekuje od opiekuna medycznego dobrej komunikacji, zrozumienia, wsparcia i pomocy.
Aby u chorego nie pojawiło się uczucie skrępowania, konieczna jest dobra komunikacja pomiędzy nim a opiekunem, która umożliwi poznanie potrzeb i emocji chorego.
Obecność opiekuna prezentującego postawę zrozumienia i szacunku ma kluczowe znaczenie dla doświadczenia radości życia i sposobu przeżywania codziennych trudności przez podopiecznego. Świadomość tego, że obok jest ktoś życzliwy, ktoś, kto jest zainteresowany tym, co mam do powiedzenia, i naprawdę słucha tego, co mówię, sprzyja uspokojeniu i zwiększeniu poczucia bezpieczeństwa. Warto uzmysłowić sobie, że w takiej relacji opiekun staje się dla podopiecznego kimś ważnym i oczekiwanym. Rola opiekuna nie ogranicza się wtedy tylko do czynności pielęgnacyjnych, ale wiąże się także z zapewnieniem wsparcia emocjonalnego i wartościującego – bardzo cennego dla człowieka w każdym wieku.
Dobra komunikacja między osobą niesamodzielną a jej opiekunem opiera się na równości sił i wzajemnym zrozumieniu. Warto jednak pamiętać, że życzliwość i wyrozumiałość wobec drugiej osoby to postawy, które wypracowuje się przez lata pracy z osobą starszą i chorą, która liczy na wsparcie i zrozumienie.
Rady dla opiekuna
·        Zadbaj o warunki dobrej komunikacji. Osoby chore mogą gorzej radzić sobie z komunikacyjnym pośpiechem i szumem. Rozmawiaj twarzą w twarz, ogranicz w tym czasie rozpraszające bodźce, jak radio, telewizja, inne rozmowy, mów wyraźnie.
·        Słuchaj! Daj się wypowiedzieć. Nie zbywaj kłopotów i lęków bliskiej ci osoby słowem „przesadzasz”. Postępujący proces choroby czy starzenia się może być trudny, budzić lęki o przyszłość, stan zdrowia. Wysłuchaj i staraj się zrozumieć.
·        Proponuj, nie narzucaj. Nawet jeśli uważasz, że postępowanie podopiecznego jest nieracjonalne, i wiesz, że coś da się zrobić lepiej, zastanów się, czy warto interweniować. Pomyśl, skąd wynika jego zachowanie. Możesz zaproponować inne rozwiązanie, ale powstrzymaj się od pouczania. Powiedz raczej: „A wiesz, można to też zrobić inaczej...”.
·        Pozwól decydować. W przypadku osób niesamodzielnych ruchowo to Ty bardzo często podejmujesz decyzje dotyczące ich życia. Nawet w tych sytuacjach daj jednak bliskiej osobie poczucie, że ma wpływ na to, co się z nią dzieje.
·        Pomagaj w pielęgnacji. W trakcie pielęgnowania chorego bardzo ważne jest też to, by uszanować granice intymności i wstydu wyznaczone przez samego podopiecznego. Zawsze należy informować go o tym, co chcemy zrobić. Pomagajmy od momentu, w którym podopieczny wyrazi potrzebę wsparcia go w poszczególnych czynnościach pielęgnacyjnych (http://www.opieka.senior.pl/84,0,Rola-opiekuna-to-cos-wiecej-niz-czynnosci-pielegnacyjne,17432.html).



3.      Kompetencje zawodowe opiekuna medycznego. Planowanie i organizowanie pracy opiekuna medycznego
Charakterystyka zawodu opiekuna medycznego
Oznaczenie kwalifikacji: Z.4.
Nazwa kwalifikacji: Świadczenie usług opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej
Symbol cyfrowy zawodu: 532102
Opiekun medyczny to zawód pomocniczy w zakresie czynności opiekuńczo-pielęgnacyjnych u chorych w środowisku szpitalnym lub domowym. Opiekunem medycznym jest osoba, która wykonuje zawód zaufania publicznego. Pomaga ona w sposób profesjonalny osobie chorej i niesamodzielnej zaspokoić jej podstawowe potrzeby życiowe. Od osób wykonujących zawód opiekuna medycznego zależy efekt leczenia i jakość życia osób niesamodzielnych.
Do kompetencji zawodowych opiekunów medycznych należy podstawowa pielęgnacja i podstawowa opieka. Czynności pielęgnacyjne dotyczą oddziaływania na ciało, a czynności opiekuńcze na otoczenie osoby objętej opieką, tak aby zapewnić jej bezpieczeństwo w zakresie podstawowej aktywności życiowej.
Świadczeniem pielęgnacyjnym (podstawowym) jest pomoc w zakresie odżywiania, wydalania, higieny ciała i mobilności.
·        Czynności w zakresie odżywiania obejmują czynności związane z przygotowaniem pożywienia w sposób umożliwiający jego spożycie przez osobę niesamodzielną, w tym podgrzewanie napojów i pokarmów, rozdrabnianie posiłków oraz udzielanie pomocy przy spożywaniu posiłków, a w razie potrzeby karmienie.
·        Czynności w zakresie wydalania obejmują czynności związane z pomocą w korzystaniu z toalety, zakładanie i wymianę absorpcyjnych środków pomocniczych, stosowanie preparatów zabezpieczających ciało przed drażniącym działaniem moczu, zakładanie i wymianę cewników zewnętrznych, zakładanie i wymianę worków do zbiórki moczu oraz worków stomijnych.
·        Czynności w zakresie higieny ciała obejmują czynności polegające w szczególności na: utrzymywaniu ciała w czystości poprzez wykonywanie podstawowych zabiegów kosmetycznych takich jak mycie, czesanie, golenie, obcinanie paznokci.
·        Czynności w zakresie mobilności obejmują w szczególności czynności dotyczące pomocy w poruszaniu się i przemieszczaniu się osoby niesamodzielnej w obrębie jej mieszkania, zmiany ułożenia ciała w przypadku, gdy osoba niesamodzielna nie jest w stanie tego dokonać własnymi siłami, ubierania i rozbierania, przygotowania do użycia i pomocy w stosowaniu sprzętu wspomagającego poruszanie się.
Świadczenia opiekuńcze w domu osoby objętej opieką, realizowane w ramach umowy z pomocą społeczną, obejmują towarzyszenie i pomoc w niezbędnych i regularnie powtarzanych czynnościach dnia codziennego związanych z zapewnieniem bezpiecznych warunków funkcjonowania domowego i w społeczeństwie, takich jak utrzymanie odpowiedniej temperatury i czystości w otoczeniu osoby niesamodzielnej, zabezpieczenie czystej i odpowiedniej odzieży, zabezpieczenie wyżywienia i innego niezbędnego do funkcjonowania w domu podstawowego zaopatrzenia, pomoc w dotarciu do lekarza i zakupie zleconych leków, środków pomocniczych i materiałów medycznych, dbałość o sprawność i bezpieczeństwo sprzętu używanego przez osobę niepełnosprawną.
Pielęgnacja ciała (pielęgnacja skóry)
Do pielęgnacji ciała zalicza się także mycie włosów. Jest ono elementem mycia, brania prysznica lub kąpieli. Potrzeba pomocy przy myciu włosów obejmuje także suszenie włosów.
1.    Mycie obejmuje mycie całego ciała, lecz także części ciała, głównie pod prysznicem, przy umywalce bądź w łóżku z miską do mycia. Do procesu mycia wlicza się także czynności poprzedzające mycie i następujące po nim, w tym wycieranie ciała oraz porządkowanie używanego sprzętu. Pacjent powinien być myty w miejscu do tego przeznaczonym z bezwzględnie wymaganym zachowaniem intymności i dyskrecji. Zalicza się tu także przeprowadzanie higieny intymnej po skorzystaniu z toalety. Zakres ten obejmuje także czynności poprzedzające mycie ciała związane z przemieszczaniem pacjenta, takie jak umieszczanie w wannie lub pod prysznicem albo przesadzanie osoby wymagającej opieki z wózka inwalidzkiego na krzesło kąpielowe pod prysznicem.
2.    Higiena jamy ustnej dotyczy mycia zębów i obejmuje zarówno przygotowanie, np. nałożenie pasty do zębów na szczoteczkę i/lub odkręcanie pojemników (pasta/płyn do płukania ust), jak i właściwy proces czyszczenia oraz dodatkowe czynności następujące po nim, a także czyszczenie protez i pielęgnację jamy ustnej, tzn. płukanie jamy ustnej płynem do płukania ust i mechaniczne czyszczenie jamy ustnej. Czynność ta obejmuje także dbałość o sprzęt do czyszczenia jamy ustnej.
3.    Czesanie obejmuje czesanie lub szczotkowanie włosów odpowiednio do indywidualnej fryzury. Nie uwzględnia się tu układania fryzur lub strzyżenia włosów. Jeśli osoba wymagająca opieki nosi perukę, należy tu uwzględnić czynności związane z czesaniem lub nakładaniem peruki.
4.    Golenie obejmuje golenie „na sucho” lub „na mokro” oraz związaną z tym pielęgnację skóry twarzy.
5.    Wydalanie, czyli czynności związane z opróżnianiem jelita i pęcherza, obejmuje także kontrolę oddawania moczu i stolca, higienę oraz pielęgnację stomii (urostomii i sztucznie wyłonionego odbytu) oraz zaopatrzenie w sprzęt medyczny jednorazowego użytku. Uwzględnia się tu także przygotowywanie odzieży przed i po pójściu do toalety, higienę intymną oraz sprzątanie po oddawaniu moczu i stolca, a także opróżnianie i sprzątanie krzesła toaletowego bądź tzw. basenu i kaczki. W przypadku nieprawidłowego wykonywania czynności przez osobę objętą opieką, np. rozmazania kału, sprzątanie należy do opiekuna. Do opiekuna należy także pomoc w przemieszczaniu osoby objętej opieką do toalety lub opuszczaniu jej.
Odżywianie
1.    Przygotowanie pożywienia – czynności związane z tym zakresem nie obejmują gotowania, a jedynie ostatnie działanie przed przyjmowaniem pożywienia, np. rozdrabnianie na porcje mieszczące się w ustach, oddzielanie kości i ości, zmiękczanie twardego pożywienia w przypadku zaburzeń przeżuwania i przełykania oraz nalewanie napojów do naczyń przeznaczonych do picia. Ujęte są tu działania, które służą do tego, by gotowe już pożywienie mogło być spożyte przez osobę objętą opieką. Nie zalicza się tu gotowania ani nakrywania do stołu.
2.    Przyjmowanie pożywienia – do tego zakresu należą czynności związane z przyjmowaniem pożywienia w formie stałej i płynnej, także przy pomocy specjalistycznych naczyń i sztućców, oraz podawanie pożywienia przez sondę lub gastrostomię.
Uwaga: czynność karmienia przez sondę i gastrostomię wchodzi w zakres pielęgnacji specjalistycznej i jest zastrzeżona dla kompetencji pielęgniarki. Natomiast opiekun wykonuje zlecone przez pielęgniarkę czynności przygotowawcze i dba o czystość używanego sprzętu w karmieniu przez sondę lub przez przetoki odżywcze.
Poruszanie się
1.    Pomoc przy opuszczaniu i układaniu się w łóżku oprócz samej czynności przemieszczania się obejmuje także przekonywanie pacjenta i przygotowywanie warunków do podejmowania decyzji o udaniu się do łóżka bądź jego opuszczeniu.
2.    Zmiana ułożenia ciała w łóżku obejmuje zmianę pozycji ciała u pacjentów niezdolnych do samodzielnej zmiany pozycji ciała. Opiekun jest obowiązany znać i przestrzegać zasady profilaktyki skutków długotrwałego unieruchomienia.
3.      Ubieranie i rozbieranie – zakres obowiązków zawodowych obejmuje otwieranie i zaciąganie suwaków, rozpinanie i zapinanie guzików, zdejmowanie i zakładanie butów, wybór odzieży (odpowiednio do pory roku, dnia, pogody), ubieranie i rozbieranie, zabranie odzieży z miejsca normalnego przechowywania, np. z wieszaka lub szafy, a także zakładanie i zdejmowanie protez, gorsetu i rajstop lub pończoch uciskowych.
4.      Chodzenie – zadania opiekuna obejmują takie czynności jak pomaganie przy chodzeniu, staniu i wchodzeniu po schodach wewnątrz oddziału/sali lub mieszkania, ujmowane tylko w kontekście podstawowej aktywności życiowej. W przypadku osób na wózku inwalidzkim poruszanie się obejmuje także używanie wózka inwalidzkiego. W czynności „chodzenie” uwzględnia się również przemieszczenie osoby objętej opieką np. na wózek inwalidzki lub na krzesło toaletowe, do wanny lub do kabiny prysznica.



4.      Opiekun medyczny w zespole opiekuńczym i terapeutycznym
Przykładowy skład zespołu w domu pomocy społecznej:
·        kierownik działu (pedagog, specjalizujący się w pracy socjalnej),
·        zastępca kierownika działu (pielęgniarka),
·        lekarz,
·        psycholog,
·        specjalista kontaktu z rodziną,
·        pracownik socjalny,
·        terapeuta zajęciowy,
·        opiekunowie (w tym medyczny – współuczestniczący w pracy zespołu),
·        kapelan.
Plan pomocy indywidualnej zawiera:
·        analizę stanu obecnego mieszkańca (tj. stan fizyczny mieszkańca);
·        wymogi odnośnie do opieki;
·        skalę aktywności;
·        cechy pozytywne i negatywne (zagrożenia i szanse);
·        cele opieki, którym podporządkowane są wszystkie usługi i spotkania ze specjalistami, określone usługi, których mieszkaniec wymaga, przypisane poszczególnym osobom;
·        odpowiedzialność za realizację wskazanych zadań, określone cele działań i środki realizacji (dopuszcza zmiany w trakcie urzeczywistniania).
Działanie zespołów zmierza do tego, aby plan był wykonalny, łatwy do zastosowania oraz zawierał zharmonizowane zadania. Tworzenie planu opieki indywidualnej prowadzi do indywidualnego spojrzenia na każdego mieszkańca, zakłada wspólne oddziaływanie całego personelu na daną osobę oraz przyczynia się do skuteczniejszego sprawowania opieki nad mieszkańcem.
Opiekun pierwszego kontaktu
Koordynatorem działań wynikających z indywidualnego planu opieki, ważnego kontraktu na współistnienie i współdziałanie, jest wybierany przez mieszkańca pracownik pierwszego kontaktu. Może być nim osoba zarówno profesjonalnie przygotowana, jak i ta, która posiada predyspozycje osobowe oraz potrzebne umiejętności do pełnienia tej funkcji. Opiekunem pierwszego kontaktu może być każdy pracownik domu pomocy społecznej, w tym również opiekun medyczny.
Pracownik pierwszego kontaktu powinien odznaczać się umiejętnością:
·        porozumiewania się z mieszkańcem, rozumienia jego problemów, rozwiązywania nieporozumień i konfliktów, świadczenia określonych usług, aktywizowania mieszkańca;
·        wczuwania się w jego stany i reagowania na znieczulicę.
Pracownik pierwszego kontaktu to przewodnik mieszkańca przez okres życia przypadający na pobyt w DPS. Jest on doradcą oraz rzecznikiem spraw i praw swego podopiecznego. Podtrzymuje go na duchu, wspiera w trudnych sytuacjach, inspiruje do postaw aktywnych i pozytywnych, jak również pomaga w rozpoznaniu przeróżnych potrzeb. Opiekun indywidualny kontaktuje się z mieszkańcem podczas godzin pracy. Do pracownika pierwszego kontaktu mieszkaniec zwraca się ze swymi wątpliwościami i problemami. Opiekun pomaga załatwiać jego sprawy, ułatwia mu kontakt ze środowiskiem, służy poradą, jest powiernikiem jego trosk i zmartwień. To u swego opiekuna mieszkaniec szuka zainteresowania, zrozumienia, wsparcia i współczucia. Rozmowy, rozwiązywanie trudności oraz wspólne borykanie się ze skomplikowanymi sytuacjami przyczyniają się do zawiązania emocjonalnie bliskiej więzi (http://www.dpschodziez.pl/zespol.php).
Rola opiekuna medycznego w zespole szpitala
Przyjęcie chorego do szpitala i na oddział
Najczęściej występującym i największym problemem, z jakim ma do czynienia człowiek, który trafia do szpitala, jest strach przed nieznanym, powodujący zachwianie jego poczucia bezpieczeństwa. Pod wpływem lęku pacjent może zachowywać się w sposób niezrozumiały: płacze, nadmiernie gestykuluje, mówi podniesionym głosem, nerwowo przechadza się po izbie przyjęć, korytarzu lub sali na oddziale. Może także pojawić się apatia albo agresja.
Najczęściej w momencie przyjęcia do szpitala pacjent jest bardzo zagubiony, dlatego obecność opiekuna medycznego w trakcie przyjęcia, wspólne poznawanie topografii szpitala i oddziału oraz personelu może zwiększyć poczucie bezpieczeństwa i ułatwić adaptację w warunkach szpitalnych. Wszystkie podejmowane działania powinny być ukierunkowane na budowanie zaufania między podopiecznym a opiekunem oraz wzajemnego zrozumienia i akceptacji.
Pacjent powinien mieć poczucie, że cały zespół sprawujący nad nim opiekę jest gotowy do niesienia mu pomocy z poszanowaniem jego godności osobistej. Należy zwrócić uwagę, że niepokój pacjenta może być spowodowany brakiem prawidłowo przekazanych informacji.
Opiekun medyczny odgrywa bardzo ważną rolę w chwili przyjęcia pacjenta do szpitala czy też instytucji sprawującej opiekę, np. domu pomocy społecznej, zakładu opiekuńczo-leczniczego itp. Jest często pierwszym przedstawicielem personelu, z jakim spotyka się pacjent/podopieczny i jego rodzina. Wpływa swą postawą, podejmowanymi działaniami i zachowaniem na wizerunek placówki.
Rola opiekuna medycznego w izbie przyjęć
Pielęgniarka w szpitalnej izbie przyjęć, po dokonaniu wnikliwej obserwacji i dokładnych oględzinach pacjenta, może zlecić opiekunowi medycznemu wykonanie toalety lub kąpieli całego ciała już w izbie przyjęć (dotyczy to osób, które trafiły do szpitala prosto z ulicy czy też z miejsca pracy, np. placu budowy, warsztatu samochodowego, i są zabrudzone, oraz osób bezdomnych).
Podczas toalety czy przebierania się pacjenta/podopiecznego opiekun medyczny obserwuje stopień sprawności w wykonywaniu podstawowych czynności (ADL) oraz zmiany w wyglądzie (obrzęki, rany, odleżyny, tatuaże, stomia) i odnotowuje swe spostrzeżenia w dokumentacji.
Opiekun pomaga pacjentowi spakować rzeczy, których nie powinien zabierać ze sobą, i przekazuje je rodzinie lub do szpitalnego depozytu. Jeżeli nie ma przeciwwskazań, zaprowadza lub przewozi pacjenta na wózku na wskazany oddział i przekazuje pielęgniarce odcinkowej.
Przyjęcie na oddział
Po przyjęciu pacjenta na oddział pielęgniarka przeprowadza wywiad, ocenia stan pacjenta oraz informuje go o jego prawach i obowiązkach.
Opiekun medyczny zapoznaje pacjenta z topografią oddziału i szpitala oraz personelem i pozostałymi pacjentami przebywającymi na sali chorych, a także:
·        wskazuje pacjentowi salę i łóżko (ewentualnie dopasowuje wysokość łóżka do potrzeb pacjenta);
·        dostosowuje ustawienie stolika, tak aby był on funkcjonalny;
·        pomaga pacjentowi rozpakować rzeczy i układa je na półce stolika lub w szafie, tak aby dostęp do nich sprawiał pacjentowi jak najmniej problemów;
·        sprawdza, czy pacjent ma: piżamę, ręczniki, przybory toaletowe, sztućce, kubek lub szklankę;
·        objaśnia, jak należy korzystać z dzwonka w celu przywołania personelu;
·        informuje o godzinach przeprowadzania wizyt lekarskich, posiłków i zmiany personelu;
·        wskazuje miejsce, gdzie znajduje się węzeł sanitarny;
·        informuje o możliwościach korzystania z telefonu, bufetu, kiosku;
·        udziela informacji na temat możliwości zaspokajania potrzeb duchowych (kaplica, posługa kapłana);
·        informuje o godzinach odwiedzin (odwiedziny nie powinny przeszkadzać w przeprowadzaniu badań diagnostycznych oraz wykonywaniu zabiegów pielęgnacyjnych, leczniczych i rehabilitacyjnych) – należy pamiętać, że pacjent ma prawo do odwiedzin osób bliskich bez ograniczeń (chyba że względy epidemiologiczne, lokalowe lub stan pacjenta to uniemożliwiają);
·        wskazuje, gdzie znajdują się: dyżurka pielęgniarek, dyżurka lekarska, dyżurka pielęgniarki oddziałowej, gabinet lekarza ordynatora, gabinet zabiegowy, stołówka, kuchenka oddziałowa, sala telewizyjna oraz inne pomieszczenia, z których pacjent będzie korzystał, np. pracownie diagnostyczne.
Pacjent musi mieć poczucie bezpieczeństwa i powinien wiedzieć, że zawsze może liczyć na pomoc opiekuna.
Jeżeli nie ma przeciwwskazań, opiekun:
·        zaprowadza pacjenta na badania, np. do laboratorium, do pracowni rtg, na konsultacje;
·        pomaga pacjentowi we wszystkich czynnościach, z którymi pacjent nie radzi sobie sam (należy przestrzegać zasady, aby nie wyręczać pacjenta, tylko pomagać mu, asekurować go i mobilizować);
·        wykonuje czynności zlecone i koordynowane przez pielęgniarkę;
·        bierze czynny udział w zapewnianiu podstawowej pielęgnacji.
Do zadań opiekuna należy m.in.:
·        pomoc przy wykonywaniu czynności higienicznych;
·        pomoc przy obcinaniu paznokci;
·        dokładne osuszanie ciała;
·        dbanie o czystość bielizny osobistej i pościelowej;
·        usuwanie wszystkich zbędnych odpadów (chusteczki, okruchy);
·        mycie naczyń (kubka, sztućców);
·        dbanie o mikroklimat (wietrzenie sali);
·        przygotowywanie posiłku, który powinien być ciepły i, w zależności od potrzeb pacjenta, odpowiednio rozdrobniony;
·        dbanie o to, aby pacjent, który może wstać, zawsze spożywał posiłki przy stole, a nie w łóżku;
·        zapewnianie pomocy przy wstawaniu osobom, które tego potrzebują;
·        dbanie o to, aby posiłki były spożywane w miłej atmosferze.
Podczas hospitalizacji pacjentów w starszym wieku lub niepełnosprawnych opiekun dodatkowo uwzględnia pomoc przy przemieszczaniu się, tzn.:
·        asystuje przy wychodzeniu, np. do toalety lub łazienki;
·        pomaga przy wstawaniu z łóżka, pamiętając o zasadzie niepospieszania czy też nieponaglania.
Opiekun musi wykonywać wszystkie czynności z poszanowaniem godności i intymności pacjenta. Opieka nad człowiekiem to nie tylko wykonywanie czynności instrumentalnych, ale także umiejętne słuchanie, towarzyszenie, okazywanie zainteresowania, rozumienie potrzeb i problemów człowieka.
Hospitalizacja osób w starszym wieku
Hospitalizację osób w starszym wieku cechują biologiczne, psychiczne i społeczne odrębności wynikające z procesu starzenia.
Osoby w starszym wieku najczęściej są hospitalizowane z powodu chorób układu krążenia, narządu ruchu i układu oddechowego, cukrzycy.
Dla osób starszych najbardziej wskazaną formą opieki, uwzględniającą odrębności leczenia i pielęgnowania, jest oddział geriatryczny. Podejmowanie wszelkich działań opiekuńczych jest uzależnione od stopnia samodzielności pacjenta w starszym wieku i przestrzegania praw pacjenta.
Karta praw pacjenta
Prawa pacjenta wynikają z bezpośredniego stosowania przepisów Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Zarówno pacjent, jak i każdy członek zespołu terapeutycznego powinien zapoznać się z Kartą Praw Pacjenta, w której zawarte są informacje dotyczące tego, jakie ma on prawa i kto jest uprawniony do przekazywania informacji pacjentowi oraz opiekunowi prawnemu.
Opiekun sprawujący opiekę nad pacjentem, podobnie jak wszyscy członkowie zespołu terapeutycznego, musi znać Kartę Praw Pacjenta po to, aby nigdy nie doszło do przekroczenia uprawnień, jakie posiada.
Na Kartę Praw Pacjenta składają się prawa pacjenta w zakładzie opieki zdrowotnej, które są zawarte w Ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej:
1.      Pacjent zgłaszający się do zakładu opieki zdrowotnej ma prawo do natychmiastowego udzielenia mu świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia, niezależnie od okoliczności (art. 7).
2.      Pacjent w zakładzie opieki zdrowotnej ma prawo do:
·        świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej, a w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń do korzystania z rzetelnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do świadczeń (art. 19 ust. 1 pkt 1, art. 20 ust. 1 pkt 1 i art. 26);
·        udzielania mu świadczeń zdrowotnych przez osoby uprawnione do ich udzielania, w pomieszczeniach i przy zastosowaniu urządzeń odpowiadających określonym wymaganiom fachowym i sanitarnym (art. 9 ust. 1 i art. 10);
·        informacji o swoim stanie zdrowia (art. 19 ust. 1 pkt 2);
·        wyrażenia zgody albo odmowy na udzielenie mu określonych świadczeń zdrowotnych, po uzyskaniu odpowiedniej informacji (art. 19 ust. 1 pkt 3);
·        intymności i poszanowania godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych (art. 19 ust. 1 pkt 4);
·        udostępniania mu dokumentacji medycznej lub wskazania innej osoby, której dokumentacja ta może być udostępniana (art. 18 ust. 3 pkt 1);
·        zapewnienia ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej dotyczącej jego osoby (art. 18 ust. 2);
·        dostępu do informacji o prawach pacjenta (art. 19 ust. 6).
3.      Ponadto w zakładzie opieki zdrowotnej przeznaczonym dla osób wymagających całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych, np. w szpitalu, sanatorium lub zakładzie leczniczo-opiekuńczym, pacjent przyjęty do tego zakładu ma prawo do:
·        zapewnienia mu: środków farmaceutycznych i materiałów medycznych (art. 20 ust. 1 pkt 2 i art. 26);
·        pomieszczenia i wyżywienia odpowiedniego do stanu zdrowia (art. 20 ust. 1 pkt. 3 i art. 26);
·        opieki duszpasterskiej (art. 19 ust. 3 pkt. 1);
·        dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez osobę bliską lub inną osobę wskazaną przez siebie (art. 19 ust. 3 pkt 1);
·        kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z osobami z zewnątrz (art. 19 ust. 3 pkt 2);
·        wskazania osoby lub instytucji, którą zakład opieki zdrowotnej obowiązany jest powiadomić o pogorszeniu się stanu zdrowia pacjenta powodującego zagrożenie życia albo w razie jego śmierci (art. 20 ust. 2 i art. 26);
·        wyrażenia zgody albo odmowy na umieszczenie go w tym zakładzie opieki zdrowotnej (art. 21 ust. 1 i art. 26);
·        wypisania z zakładu opieki zdrowotnej na własne żądanie i uzyskania od lekarza informacji o możliwych następstwach zaprzestania leczenia w tym zakładzie (art. 22 ust. 1 i 3 oraz art. 26);
·        udzielenia mu niezbędnej pomocy i przewiezienia go do innego szpitala w sytuacji, gdy pomimo decyzji uprawnionego lekarza o potrzebie niezwłocznego przyjęcia do szpitala nie może być do tego szpitala przyjęty (art. 21);
·        świadczeń zdrowotnych pogotowia ratunkowego w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia powodującego zagrożenie życia (art. 28).
W myśl Ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza pacjent ma prawo do:
·        udzielania mu świadczeń zdrowotnych przez lekarza, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, z dostępnymi lekarzowi metodami i środkami zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób, zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz z należytą starannością (art. 4);
·        uzyskania od lekarza pomocy lekarskiej w każdym przypadku, gdy zwłoka w jej udzieleniu mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia, oraz w innych przypadkach niecierpiących zwłoki (art. 30);
·        uzyskania od lekarza przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu (art. 31 ust. 1);
·        zażądania od lekarza informacji o swoim stanie zdrowia i o rokowaniu wówczas, gdy sądzi, że lekarz ogranicza mu informację z uwagi na jego dobro (art. 31 ust. 4);
·        decydowania o osobach, którym lekarz może udzielać informacji, o których mowa w pkt 3 art. 31 ust. 2;
·        wyrażenia żądania, aby lekarz nie udzielał mu informacji, o których mowa w pkt 3 art. 31 ust. 3;
·        niewyrażenia zgody na przeprowadzenie przez lekarza badania lub udzielenia mu innego świadczenia zdrowotnego (art. 32 ust. 1);
·        wyrażenia zgody albo odmowy na wykonanie mu zabiegu operacyjnego albo zastosowania wobec niego metody leczenia lub diagnostyki stwarzającej podwyższone ryzyko (w celu podjęcia przez pacjenta decyzji lekarz musi udzielić mu informacji, o której mowa w pkt 3 art. 34 ust. 1 i 2);
·        uzyskania od lekarza informacji, jeżeli w trakcie wykonywania zabiegu bądź stosowania określonej metody leczenia lub diagnostyki, w związku z wystąpieniem okoliczności stanowiących zagrożenie dla życia lub zdrowia pacjenta, lekarz dokonał zmian w ich zakresie (art. 35 ust. 2);
·        poszanowania przez lekarza jego intymności i godności osobistej (art. 36 ust. 1);
·        wyrażania zgody albo odmowy na uczestniczenie przy udzielaniu mu świadczeń zdrowotnych osób innych niż personel medyczny niezbędny ze względu na rodzaj świadczeń (art. 36 ust. 1 i 2);
·        wnioskowania do lekarza o zasięgnięcie przez niego opinii właściwego lekarza specjalisty lub zorganizowania konsylium lekarskiego (art. 37);
·        dostatecznie wczesnego uprzedzenia go przez lekarza o zamiarze odstąpienia od leczenia i wskazania mu realnych możliwości uzyskania określonego świadczenia zdrowotnego u innego lekarza lub w zakładzie opieki zdrowotnej (art. 38 ust. 2);
·        zachowania w tajemnicy informacji związanych z nim, a uzyskanych przez lekarza w związku z wykonywaniem zawodu (art. 40 ust. 1);
·        uzyskania od lekarza informacji o niekorzystnych dla niego skutkach, w przypadku wyrażenia zgody na ujawnienie dotyczących go informacji będących w posiadaniu lekarza (art. 40 ust. 2 pkt 4);
·        wyrażania zgody lub odmowy na podawanie przez lekarza do publicznej wiadomości danych umożliwiających identyfikację pacjenta (art. 40 ust. 4).
Na podstawie tej samej ustawy pacjent, który ma być poddany eksperymentowi medycznemu, ma prawo do:
·        wyrażenia zgody lub odmowy na udział w eksperymencie medycznym po uprzednim poinformowaniu go przez lekarza o celach, sposobach i warunkach przeprowadzenia eksperymentu, spodziewanych korzyściach leczniczych lub poznawczych, ryzyku oraz o możliwościach cofnięcia zgody i odstąpienia od udziału w eksperymencie w każdym jego stadium (art. 24 ust. 1, art. 25 ust. 1 i art. 27 ust. 1);
·        poinformowania go przez lekarza o niebezpieczeństwie dla zdrowia i życia, jakie może spowodować natychmiastowe przerwanie eksperymentu (art. 24 ust. 2);
·        cofnięcia zgody na eksperyment medyczny w każdym stadium eksperymentu (art. 27 ust. 1).
W myśl Ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodzie pielęgniarki i położnej pacjent ma prawo do:
·        udzielania mu świadczeń zdrowotnych przez pielęgniarkę lub położną posiadającą prawo wykonywania zawodu zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, dostępnymi jej metodami i środkami oraz zgodnie z zasadami etyki zawodowej i ze szczególną starannością (art. 18);
·        udzielenia mu pomocy przez pielęgniarkę lub położną zgodnie z posiadanymi przez nią kwalifikacjami w każdym przypadku niebezpieczeństwa utraty przez niego życia lub poważnego uszczerbku na zdrowiu (art. 19);
·        uzyskania od pielęgniarki lub położnej informacji o jego prawach (art. 20 ust. 1);
·        uzyskania od pielęgniarki lub położnej informacji o swoim stanie zdrowia w za kresie związanym ze sprawowaną przez pielęgniarkę lub położną opieką pielęgnacyjną (art. 20 ust. 2);
·        zachowania w tajemnicy informacji związanych z nim, a uzyskanych przez pielęgniarkę lub położną w związku z wykonywaniem zawodu (art. 21 ust. 1);
·        wyrażania zgody lub odmowy na podawanie przez pielęgniarkę lub położną do publicznej wiadomości danych umożliwiających identyfikację pacjenta (art. 21 ust. 4);
W myśl Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego pacjent z zaburzeniami psychicznymi, chory psychicznie lub upośledzony umysłowo ma prawo do:
·        bezpłatnych świadczeń zdrowotnych udzielanych mu przez publiczne zakłady psychiatrycznej opieki zdrowotnej (art. 10 ust. 1);
·        bezpłatnych leków i artykułów sanitarnych oraz pomieszczenia i wyżywienia, jeżeli przebywa w szpitalu psychiatrycznym będącym publicznym zakładem opieki zdrowotnej (art. 10 ust. 2);
·        zapewnienia mu metod postępowania leczniczego właściwych nie tylko z uwagi na cele zdrowotne, ale także ze względu na interesy oraz inne jego dobra osobiste i dążenie do poprawy jego zdrowia w sposób najmniej dla pacjenta uciążliwy (art. 12);
·        porozumiewania się bez ograniczeń z rodziną i innymi osobami, w przypadku gdy przebywa w szpitalu psychiatrycznym albo w domu pomocy społecznej (art. 13);
·        wystąpienia o okresowe przebywanie poza szpitalem bez wypisywania go z zakładu (art. 14);
·        uprzedzenia go o zamiarze zastosowania wobec niego przymusu bezpośredniego – dopuszczenie zastosowania tego środka wobec pacjenta musi wynikać z ustawy (art. 18).
5.      Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów interpersonalnych z pacjentem, zespołem opiekuńczym
Komunikacja wyrażająca troskę
Umiejętność okazywania troski można najlepiej przedstawić poprzez interpretację angielskiego słowa CARE (troska, uwaga, opieka). Składają się na nie następujące umiejętności związane z następującymi elementami:
C. Comfort (wygoda, komfort),
A. Acceptance (akceptacja),
R. Responsiveness (reagowanie),
E. Empathy (empatia).
Komfort
Pokierowanie rozmową w taki sposób, aby pacjent nie czuł się niezręcznie przy omawianiu istotnych tematów. Osobiste problemy czy nierozwiązane konflikty pielęgniarki nie powinny mieć wpływu na wysłuchanie pacjenta.
Akceptacja
Wynika ona z poszanowana uczuć i nastawień, jakie pacjent przynosi ze sobą. Czasem uczucia pacjenta związane z chorobą (np. irracjonalny strach, niedowierzanie, apatia) mogą irytować personel. Dlatego ważne jest, aby nie dopuścić do sytuacji, w której brak świadomości ze strony pielęgniarki prowadzi do zakłóceń w osiągnięciu porozumienia z pacjentem. Czasem brak zaufania ze strony pacjenta wynika z jego doświadczeń, jakie miał w przeszłości w kontaktach ze służbą zdrowia. Im bardziej personel medyczny jest świadomy znaczenia akceptacji, tym rzadziej używa zwrotów typu: „głowa do góry, wszystko będzie w porządku”, czy „cóż, musi się pan wziąć w garść”.
Reagowanie
Chodzi o właściwą reakcję na pośrednie lub niekompletne przekazy pacjenta w trakcie rozmowy. Najważniejsze elementy umiejętnego reagowania to wrażliwość i czujność. Cechy te pomagają rozpoznawać wskazówki i sygnały (np. zmiana modulacji głosu, zawahanie się, gest) świadczące o tym, że jest coś, co należy dokładnie omówić.
Empatia
Jest pozytywną reakcją na uczucia drugiej osoby, bez względu na to, czy wyrażane są one otwarcie, czy nie. Empatia to przeciwieństwo obojętnej wyniosłości lub otwartego odrzucenia uczuć innej osoby, ale też nie oznacza współczującego przyłączania się do tych uczuć. Jest czymś pośrednim – wyraża zrozumienie i pomaga osiągnąć otwartość i ciepło pomiędzy rozmówcami. Ustanowienie rozsądnych granic emocjonalnego zaangażowania czy też potrzeby ciągłego wspierania innych chroni przed syndromem „wypalenia” zawodowego.
Specyfika kontaktu z pacjentem ze względu na etap choroby
W każdej fazie choroby pojawiają się charakterystyczne dla niej sposoby reagowania pacjenta. Pierwszy etap to reakcja na chorobę. Najważniejszym celem, który chcemy osiągnąć, jest akceptacja przez chorego jego nowej sytuacji zdrowotnej i zmotywowanie go do wprowadzenia zmian. Drugi etap najczęściej jest związany z rozpoczęciem leczenia. Wymaga to nauczenia pacjenta przestrzegania zaleceń i reżimu samokontroli. Na tym etapie mogą pojawiać się przejściowe kryzysy. Trzeci etap to adaptacja lub pojawiające się czasem wyczerpanie, utrata wiary, poczucie malejącego wpływu na przebieg leczenia. Choroba jest związana ze stresem. Sposób, w jaki pacjent radzi sobie z tym zjawiskiem, wpływa na jakość rozwiązywania przez niego problemów. Szczególnie istotne jest to w pierwszym etapie i w znacznym stopniu zależy od zachowań personelu wobec pacjenta.
Pamiętaj, że:
·        Moment zachorowania to sytuacja silnego stresu dla pacjenta i jego bliskich.
·        Towarzyszenie pacjentowi i jego bliskim w trudnym okresie po diagnozie pomaga w odzyskaniu równowagi i osiąganiu stanu adaptacji do nowej sytuacji.
·        Istnieje ścisła zależność pomiędzy początkowymi emocjami a późniejszą gotowością do podjęcia edukacji w zakresie samokontroli i radzenia sobie z chorobą.
Rozmowy w pierwszej fazie choroby, czyli jak pomóc na początku
·        Bądź blisko pacjenta i jego rodziny. Pokaż im, że nie są sami i mogą liczyć na twoją pomoc.
·        Okaż zainteresowanie tym, co przeżywają, i zrozumienie ich trudnej sytuacji.
·        Słuchaj tak, aby nie obawiali się zadawać pytań, wyrażać swoich emocji, ujawniać niepewności i wątpliwości.
·        O chorobie mów spokojnie, rzeczowo, unikaj zbędnych emocji i emocjonalnych sformułowań.
·        Nie minimalizuj znaczenia i powagi choroby, ale pokaż im chorobę od jej lepszej strony.
·        Na początku ograniczaj informacje negatywne (zagrożenia, powikłania, trudności). Są wystarczająco przestraszeni, że w ogóle dotknęła ich przewlekła choroba.
·        Przekazuj wiadomości wzbudzające nadzieję na pomyślny przebieg leczenia i dobre życie pomimo choroby.
Specyfika kontaktu z pacjentem ze względu na jego wiek. Rozmowy z pacjentem, czyli jak pomóc mu zgodzić się na zmiany
·        Weź pod uwagę, że dość często personel medyczny kojarzy się choremu z przykrym faktem pobytu w szpitalu, koniecznością zabiegów, iniekcji, nakazami, zakazami, oddaleniem od domu i brakiem swobody. Wszystko to zaburza poczucie bezpieczeństwa i emocjonalny komfort chorego. Trzeba pomóc mu poczuć się dobrze w nowej sytuacji i w nowym środowisku.
·        Przedstaw się pacjentowi, powiedz, kim jesteś, i jak masz na imię. Zaproś do wspólnej zabawy-rozmowy. Dowiedz się, co pacjent lubi.
·        Zadbaj o bezpieczną, przyjemną atmosferę spotkania.
·        Mów głosem łagodnym, z miłym uśmiechem.
·        Mów jak do partnera, ale język dostosuj do poziomu chorego. Pamiętaj, jak ważny dla chorego jest dialog behawioralny.
·        Łatwiej rozmawiać, gdy oczy twoje i dziecka są na tym samym poziomie, więc pochyl się, usiądź, ukucnij, tak aby nie patrzeć na małego pacjenta z góry.
·        Zawsze zwracaj się do dziecka, używając jego imienia lub innego, które ono wskaże (np. tak jak je nazywają rodzice).
·        Nie zmuszaj do współpracy, cierpliwie poczekaj. Daj pacjentowi czas na adaptację.
·        Słuchaj uważnie i bez pośpiechu, co pacjent ma ci do powiedzenia i o co pyta. Jego pytania potraktuj poważnie.
·        Spokojnie, cierpliwie wytłumacz cel i przebieg zabiegu lub badania. Udziel wyjaśnień i dodaj otuchy.
·        Nie wprowadzaj w błąd, nie ukrywaj prawdy, ale zawsze dostosuj sposób odpowiedzi do emocjonalnych i poznawczych możliwości pacjenta.
Trudne relacje z pacjentami
Relacje bywają utrudnione z tymi pacjenci, którzy ujawniają dodatkowe problemy wynikające z ich osobowości i utrwalonych zachowań, stanu emocjonalnego lub innych chorób.
Do tej grupy należą:
·        chorzy określani jako „pacjenci z oporem”,
·        małomówni,
·        z depresją,
·        chorzy określani jako „somatyzujący”,
·        nadmiernie gadatliwi,
·        obciążający emocjonalnie,
·        nastawieni lękowo.
Czynniki determinujące opór pacjenta:
·        „Jestem zmuszony” – postawa ta wynika z braku możliwości samodzielnego podejmowania decyzji dotyczących terapii.
·        „Nie tak” – pacjent ma własną teorię leczenia, odmienną niż proponowana terapia.
·        „Nie wierzę” – pacjent okazuje nieufność wobec możliwości poradzenia sobie z chorobą i wobec skuteczności metody leczenia.
·        „Nie z tobą” – pacjent ma zastrzeżenia do osoby uczestniczącej w procesie leczenia (uraz z przeszłości, brak dobrej komunikacji).
·        „Opłaca mi się chorować” – powody, dla których pacjent traktuje chorobę jako wartość, mogą wynikać z: chęci zwrócenia na siebie uwagi, korzyści finansowej, widoków na rozwiązanie problemów zawodowych (renta) i problemów rodzinnych (postawa skrzywdzonej przez los ofiary).
·        Strach przed diagnozą.
·        Złe doświadczenia wynikające z długotrwałego kontaktu z osobą chorą na cukrzycę (inny chory w rodzinie: trudny, kłopotliwy przebieg choroby, powikłania, śmierć).
Powody małomówności chorego:
·        obecność innych osób, takich jak inni pacjenci, studenci czy odwiedzający;
·        obawa pacjenta, że wyrażanie głośno swego problemu może prowadzić do potwierdzenia najgorszych przeczuć dotyczących rozpoznania;
·        zakłopotanie i zawstydzenie z powodu natury dolegliwości (np. alkoholizm, impotencja);
·        bariery kulturowe i wynikająca z nich niechęć do rozmawiania o problemach osobistych;
·        cechy osobowości.
Gdy chory jest małomówny, należy użyć wszystkich swoich umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Przydatne jest umiejętne stosowanie ciszy, pauzy. Przysłowie „milczenie jest złotem” dobrze się sprawdza się w tym przypadku. Cierpliwość, takt i czas poświęcony pacjentowi ułatwia mu przezwyciężenie przeszkód utrudniających ujawnienie jego lęków, obaw i potrzeb.
Pośrednie błędy jatrogenne, czyli czego nie robić w komunikacji z pacjentem
W psychologicznym postępowaniu personelu medycznego pośredni błąd jatrogenny to taki błąd, który w wyniku zmiany zachowań pacjenta może doprowadzić do zakłóceń procesu leczenia i w rezultacie do pogorszenia się jego stanu somatycznego. Zachowania i działania, których należy unikać:
·        krytykowanie, ocenianie, i obwinianie – mogą poważnie zakłócić funkcjonowanie pacjenta i spowodować skutki przez Ciebie niezamierzone;
·        używanie niezrozumiałego języka, niejasne i nieprecyzyjne informowanie – źle zrozumiana informacja może być odebrana jako zagrożenie i spowodować nieuzasadniony niepokój pacjenta;
·        nieinformowanie pacjenta – brak informacji, konfrontacja z tym, co nieznane, może prowokować silny lęk u chorego i pogorszenie jego samopoczucia;
·        straszenie w celu zmotywowania pacjenta – to metoda motywowania, która może przynieść nieoczekiwane negatywne skutki, np. uruchomienie mechanizmu zaprzeczania lub wzmocnienie niekorzystnej postawy, utrwalenie się zachowania, które chcemy zmienić;
·        przedmiotowe traktowanie pacjenta – np. rozmowy o chorym z innymi osobami z zespołu w jego obecności, ignorowanie go zamiast bezpośredniego zwracania się do niego;
·        prowadzenie ważnych rozmów z pacjentem w obecności osób postronnych (np. innych pacjentów, ich rodzin);
·        pośpiech, ponaglanie, okazywanie zniecierpliwienia;
·        nakazywanie, upominanie, pouczanie;
·        etykietowanie;
·        indagowanie, moralizowanie.
Komunikacja dla celów edukacji terapeutycznej, czyli jak rozmawiać o samokontroli
Uzyskanie przez pacjenta wiedzy na temat choroby i opanowanie zasad samokontroli daje mu poczucie kompetencji do radzenia sobie z chorobą. Aby mógł to osiągnąć, konieczne jest odpowiednie szkolenie prowadzone z uwzględnieniem poznawczego, emocjonalnego i motywacyjnego aspektu procesu uczenia się.
·        Wyjaśnij pacjentowi znaczenie samokontroli oraz przebieg szkolenia. Pozytywnie przedstaw program spotkań.
·        Objaśniaj potrzebne terminy medyczne. Stopniowo wprowadzaj je do słownika waszych rozmów, tak aby pacjent poznał ich znaczenie i umiał je stosować.
·        Zachęcaj pacjenta do podjęcia trudnego wysiłku opanowania samokontroli.
·        Stwarzaj korzystną, swobodną i przyjazną atmosferę spotkań. To bardzo ułatwia koncentrację i przyswajanie informacji.
·        Dostosuj tempo szkolenia do tempa uczenia się pacjenta. Dozuj trudności stopniowo, przechodząc od rzeczy łatwych do trudniejszych.
·        Sprawdzając wiedzę, precyzuj jasno pytania. Nie zadawaj kilku pytań jednocześnie.
·        Jeśli pacjent ma trudność z opanowaniem wiadomości lub praktycznych umiejętności, nie krytykuj, nie oceniaj, dodaj odwagi i cierpliwie udzielaj wyjaśnień.
·        Stosuj język, który pacjent rozumie.
·        Postaraj się pomóc pacjentowi traktować samokontrolę jako własny nawyk, a nie jako zewnętrzny przymus (http://pharmaclub.nazwa.pl/pfed/pliki/broszura_komunikacja_interpersonalna_p2.pdf).



Bibliografia

Literatura obowiązkowa
Bodys-Cupak I., Czaja E., Dzikowska M., Modele opieki pielęgniarskiej nad chorym dorosłym. Podręcznik dla studiów medycznych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010.
Brzezińska Graczkowska M., Poradnik terapeutyczny. Jak pracować z seniorami w domu pomocy społecznej?, Difin, Warszawa 2012.
Fry S.T., Etyka w praktyce pielęgniarskiej, PTP, Warszawa 1997.
Kinghorn S., Gaines S., Opieka paliatywna, red. wyd. polskiego de Walden-Gałuszko K., Gaworska-Krzemińska A., Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. 1997 nr 78 poz. 483).
Kurpas D., Kossolik K., Rehabilitacja w pielęgniarstwie, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2010.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2013 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. 2012 nr 0 poz. 184).
Rybka M., Znajomość prawa a dylematy moralne, „Magazyn Pielęgniarki i Położnej” 2004, nr 12.
Szewczuk W., Psychologia, Warszawa 1966.
Szwałkiewicz E., Opiekun medyczny w praktyce, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2013.
Talarska D., Wieczorowska-Tobis K., Szwałkiewicz E., Opieka nad osobami przewlekle chorymi, w wieku podeszłym i niesamodzielnymi, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009, 2010, 2011.
Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. 1994 nr 111 poz. 535).
Ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. nr 91 poz. 408).
Ustawa z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza (Dz. U. 1997 nr 28 poz. 152).
Ustawa z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodzie pielęgniarki i położnej (Dz. U. 1996 nr 91 poz. 410).
Literatura dodatkowa
Kwiatkowska A., Krajewska-Kułak E., Panek W., Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2003.
Marcinkowski J.T., Higiena profilaktyka i organizacja w zawodach medycznych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003.
Netografia